23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

11.000 køretøjer i flåden

Euro-Leasing begyndte med beskedne 50 trailere i 1998.

Euro-Leasing begyndte med beskedne 50 trailere i 1998.





Af Finn Bjerremand

Euro-Leasing-flåden omfatter i dag ikke mindre end 11.000 køretøjer, hvoraf de 3000 er trækkende enheder.

Siden starten i 1998 er alt blevet centralt styret fra hovedkvarteret i Sittensen. Det var oprindeligt et enfamiliehus, som blev købt op. Siden er der blevet udvidet med det dobbelte antal kvadratmeter flere gange og en ny udvidelse venter lige forud, fortæller direktør Ralf Faust.

Over den tiårsperiode selskabet har eksisteret, er der omsat lige omkring 25.000 køretøjer – svarende til i gennemsnit 100 nye køretøjer hver eneste måned.

- Udlejning er simpelthen fremtiden, siger direktør Ralf Faust.

I USA ligger udlejningsmængden - contract-hire - allerede på cirka 60 procent af det nye rullende materiel, der kommer på vejene. I Storbritannien er det cirka 20 procent, mens det i Tyskland ligger på omkring 8-9 procent.

Lejemarkedet er konstant stigende på grund af sin fleksibilitet. Ralf Faust vurderer, at traditionelle finansieringsformer er på vej tilbage.

- Disse finansieringsmodeller er simpelthen for ufleksible mht. struktur og løbetid i et dynamisk transportmarked med et stadigt skiftende behov, siger Faust, der peger på, at de traditionelle kreditgivere heller ikke kan yde den service, der skal til i dag.

- Samtidig er der sket det, at hvor det tidligere kun var de ”fattige” vognmænd, der på grund af dårlig likviditet lejede køretøjer, er det nu blevet helt normalt at leje sit materiel. Særligt de store internationale logistikkoncerner som DSV, Deutsche Post osv. er for længe siden gået over til denne moderne form for kapacitetsfinansering, påpeger Ralf Faust.

Samarbejde om den gode service

I stedet for at etablere egne værksteder, har Euro-Leasing valgt at samarbejde med sine leverandører og benytter deres servicenet.

Det gælder f.eks. på lastbilområdet, hvor Euro-Leasing har DAF, MAN og Mercedes-enheder i sin flåde og derfor har et godt servicenet til rådighed ude i bl.a. hele Europa.

På den måde får Euro-Leasings kunder altid en høj grad af service, fordi leverandørerne er tæt på de rigtige reservedele og har det fornødne knowhow på servicestederne.

Euro-Leasing registrerer desuden alle nødopkald, som bliver fulgt op i et nyt samarbejde med ADAC TruckService og Falck i Danmark, så Euro-Leasing i Sittensen har styr på hvad der er sket og hvordan forløbet har været.

MAN er blevet medejer

På grund af sit stadigt stigende kapitalbehov har Euro-Leasing i begyndelsen af året udvidet sit samarbejde med MAN-gruppen.

Koncernselskabet MAN Finance International GmbH (MFI) er gået ind i udlejningsselskabet med 25,1 procent og har dermed fordoblet egenkapitalen.

Til trods for denne konstellation vil Euro-Leasing dog ifølge Ralf Faust fortsætte med at være et uafhængigt udlejningsfirma, som tilbyder sine kunder de produkter, som de vil have: DAF, MAN, Mercedes.

- Netop denne strategi har gjort os store og skal derfor ikke ændres, siger Ralf Faust.

Sammen med sin nye partner MAN-gruppen vil Euro-Leasing fremover også satse stærkt på de nye markeder i Mellem- og Østeuropa.

Facts

Flåden vokser

Euro-Leasings udlejningsflåde på ca. 11.000 enheder omfatter både trækkere, trailere og påhængsvogne fra førende europæiske udbydere.

Den store investeringslyst betyder at flåden i år udvides med yderligere cirka 2.000 enheder.

Udlejningsraten ligger tæt på 98 procent og flådens gennemsnitsalder er ca. 2,4 år.

I forbindelse med trailer- og påhængsvogne satser selskabet på premium-produkter fra Schmitz Cargobull, Krone og Kögel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094