23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fra brugte biler til udlejnings-gigant

Euro-Leasing har haft vokseværk, siden to brugtvogns-forhandlere etablerede firmaet for ti år siden.

Euro-Leasing har haft vokseværk, siden to brugtvogns-forhandlere etablerede firmaet for ti år siden.





Af Finn Bjerremand

Der var nok ingen, der havde forestillet sig at udlejningsvirksomheden Euro-Leasing ville få det forretningsmæssige omfang, den har fået, da virksomheden blev grundlagt i 1997.

Dengang var det Dirk Kessemeier og Manfred Klapstein, der stod bag. Manfred Klapstein kom oprindelig fra den store nabo i Sittensen, ALGA Nutzfahrzeuge. Kessemeier havde bl.a. tidligere solgt DAF-lastbiler.

Grunden til denne strategi var, at begge i deres daværende brugtbilhandelsfirma Klappstein Nutzfahrzeuge GmbH hurtigt fandt ud af, at bilkøberne ikke kun have behov for transportkapacitet, men samtidig også behøvede en rimelig finansiering, som de kunne overkomme. Det blev starten på udlejningsvirksomheden.

Siden har der været en konstant efterspørgsel efter transportkapacitet på rund af det internationale logistikboom.

Integreret

Boomet gavnede i stor grad også Klappstein Nutzfahrzeuge GmbH, som for et par år siden blev integreret i Euro-Leasing GmbH.

Den nye afdeling Euro-Leasing Used Trucks er et vigtigt element i værdiskaberkæden og sælger ikke kun brugte lastbiler, som løbende kommer tilbage fra selve udlejningen, men køber og sælger også tredjepartsbiler.

- En lastbil har nu engang fire livsperioder: Den første i Vesteuropa, den anden i Østeuropa, så følger oversøiske markeder og til slut ender mange enheder i Afrika, siger Ralf Faust fra Euro-Leasing.

Euro-Leasing står stærkt på det danske marked

Danmark har været med i næsten hele forløbet

Euro-Leasing A/S Danmark begyndte i 1998 med 88 enheder ¬– hvoraf en enkelt kunde stod for de 80 enheder.

Siden er udviklingen gået stærkt i Danmark, hvor der i dag er mere end et par tusinde enheder i lejeflåden.

- Mens man i Tyskland startede med små og mellemstore kunder, har udviklingen på det danske marked været stik modsat, understreger regionalchef Palle Hansen.

I Danmark fik Euro-Leasing fat i de store aktører, men fokuserer nu også på de mellemstore og mindre transportfirmaer.

I Norden er Euro-Leasing i gang i Finland, Norge og Sverige, hvor man er repræsenteret med private serviceforhandlere. Sidste år etablerede Euro-Leasing et datterselskab i Polen med eget anlæg tæt ved grænseovergangen Kolbaskowo i nærheden af Stettin.

Herefter forventes der at blive etableret udlejnings- og handelsselskaber i lande somTjekkiet, Ungarn og Rusland.

Facts

Milliard-omsætning

Euro-Leasing investerede i 2006 omkring 60 mio. euro og i år forventes dette tal at nå op på 75 mio. euro.

I 2006 var Euro-Leasings omsætning 150 mio. euro, den forventes i år at nå 200 mio. euro – svarende til 1,5 milliarder kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093