23948sdkhjf

Korte ture med 6-akslet vogntog belaster forbruget

Interessante brændstof-tal på en Scania 480” med 12 liters Euro 4 motor

Interessante brændstof-tal på en Scania 480” med 12 liters Euro 4 motor



Af Finn Bjerremand

Blandet kørsel med korte ture vil altid give et forholdsvis større forbrug, end når der køres over længere afstande. Sådan er det bare.

Det gælder også for vognmand Flemming Brandts Scania R480 Euro 4, der er udstyret med Scanias kendte 12 liters motor med turbocompound og EGR (udstødningstilbageførsel).

Vognen, der tidligere i år har afløst en Scania R470, som altid kørte upåklageligt, er en treakslet version med en drivaksel og et trevejs hejs fra HMF/DAPA og den har tilkoblet en treakslet Skelhøje påhængsvogn med trevejs tippelad.

Hele vogntoget er i lighed med vognmandsfirmaets øvrige vogntog bygget op til kørsel med foderstoffer i løs form, der tippes af.

Uden AdBlue

Når valget denne gang faldt på en sekscylindret R480 skyldes det ikke mindst, at den ikke skal anvende AdBlue for at kunne klare Euro 4 normen.

Flemming Brandt driver sammen med sin søn Michael Brandt vognmandsfirmaet Flemming Brandt & Søn I/S, der har domicil i den sønderjyske by Jejsing, ikke så langt fra Tønder og den dansk tyske grænse. Vi har fået forbrugstallet for en periode over 5705 km, hvor vognen har forbrugt 2274 liter diesel. Det svarer til en forbrugsfaktor på 2,51 km pr. liter brændstof.

Flemming Brandt siger til Trans Inform, at Scania R480, som han i øvrigt selv kører med, næsten udelukkende kører korte ture, og han har så godt som altid den treakslede påhængsvogn med.

Kører han rent undtagelsesvis en tur til f.eks. Århus for at hente et læs foderstoffer, så kommer den snildt et godt stykke over 3,00 km pr. liter brændstof.

Måske forbedring

- Vi må jo erkende, at alle vore Scania V8ere kører længere på literen – siger Flemming Brandt.

- Men de kører også altid lange ture. Det hjalp dog noget på 164`eren 480, da den for et stykke tid siden fik justeret ventiler og injektorer. Nu har den kørt 5000 km siden, og det er nok ikke umuligt at brændstofforbruget bliver endnu bedre.

Det sønderjyske vognmandsfirma har tre Scania V8, en R580, en R500 og en 164 480, hvor de to er bygget op som 6-akslede tipvogntog, mens R500’ er en trækker med en tilkoblet treakslet tippeladstrailer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063