23948sdkhjf

Det er en ’ommer’

HTS og ITD kræver en hurtig løsning på problemet med vinterrydningsberedskabet og Rigspolitiets nye fortolkning af køre- og hviletidsreglerne

HTS og ITD kræver en hurtig løsning på problemet med vinterrydningsberedskabet og Rigspolitiets nye fortolkning af køre- og hviletidsreglerne



Af Lars Lassen

HTS-direktør Michael Svane og ITD-direktør Jens Iwer Petersen står som underskrivere på et brev til justitsminister Lene Espersen, hvor man påpeger de alvorlige konsekvenser af den ændrede fortolkning af køre- og hviletidsreglerne.

Den ændrede fortolkning berører det ugentlige hvil, som efter Rigspolitiets opfattelse ikke længere kan skydes ud over 6x24 timer, uanset om der er tale om kørsel uden for anvendelsesområdet for køre- og hviletidsreglerne eller ej.

Dermed skrider hele det personalemæssige grundlag for de kontrakter, som transportvirksomhederne har indgået kontrakterne om vinterrydningsberedskabet med kommunerne og Vejdirektoratet under.

»Praksisændringen for det ugentlige hvil betyder, at den enkelte kontraktholder er tvunget til at operere med en betydelig ekstra margin af chaufførressourcer for at kunne leve op til forpligtelserne efter kontrakten om vinterberedskab, hvis behovet for saltning og snerydning opstår f.eks. i løbet af en weekend.

Piloter må godt

Det fører i sagens natur til betydeligt forøgede omkostninger til chaufførtimer, som skal afsættes til vinterberedskabet, og som den enkelte virksomhed ikke har haft mulighed for at indregne i forbindelse med afgivelse af bud på kontrakten med Vejdirektoratet og kommunerne,« hedder det i brevet.

Organisationerne påpeger, at Rigspolitiets nye fortolkning er trådt i kraft uden varsel og man beder derfor justitsministeren finde en løsning. Blandt andet nævnes et dispensation inden for luftfarten, hvor de skandinaviske myndigheder netop har givet en midlertidig dispensation fra de eksisterende krav i arbejdstidsreglerne for piloter og stewardesser.

”Det er indgået som en væsentlig del af luftfartsmyndighedernes overvejelser, at en beslutning om håndhævelse af et krav om reduktion af varigheden af en tilkaldevagt ville komme midt i perioden for luftfartsselskabernes såkaldte vintertrafikprogram, og at der ikke har været væsentlige sikkerhedsmæssige hensyn til hinder for at dispensere.

HTS og ITD skal derfor anmode om, at du som ressortminister inddrager tilsvarende hensyn ved vurderingen af, om det er nødvendigt med øjeblikkelig virkning at påbegynde håndhævelse af en praksisændring inden for køre- og hviletidsreglerne, som ikke hidtil har været håndhævet i Danmark”, hedder det i brevet fra HTS og ITD.

Dansk Transport & Logistik har også taget sagen op med Justitsministeriet, Vejdirektoratet og Kommunernes Landsforening.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125