23948sdkhjf

Løft til 4X4 klassiker

Landrover Defender er blevet endnu bedre med moderne commonrail diesel og en ny 6 trins transmission

Landrover Defender er blevet endnu bedre med moderne commonrail diesel og en ny 6 trins transmission



Af Lars Lassen

Landrover Defender kan trække sine aner direkte tilbage til den første Landrover-model fra 1948 og efter en tur fristes man til at sige, det kan ses og mærkes. For Defender virker på mange måder som en lidt gammeldags bil, selv om den nuværende model stammer fra 2002.

Men Landrover Defender er stadig blandt de absolut bedste biler på markedet, når det gælder evnen til at krybe over stok og sten eller en tur i muddergrøften for den sags skyld. Og den seneste version byder også på bedre komfort en forgængeren, da både sæder og varmesystemet har fået et velkomment løft.

Flere kræfter

Den væsentligste forbedring er den nye 2.4 liters commonrail motor, der er hentet fra Ford og den tilhørende 6-trins gearkasse.

Motoren yder 122 hk og et maksimalt drejningsmoment på 360 Nm ved 2000 omdrejninger i minuttet og 315 Nm i et bredt omdrejningsspænd fra 1500 til 2700 omdrejninger. Da den nye sekstrins gearkasse har et lavere gearet 1.-gear end tidligere, betyder det et rigeligt kraftoverskud til terrænkørsel – selv med læs på krogen, når reduktionsgearet er slået til.

Omvendt betyder det forholdsvis højt gearede 6. gear, at kørsel på fast vej – eksempelvis motorvej – nu kan foregå med væsentligt lavere omdrejninger – hvilket reducerer vibrationer og skåner ørerne.

Motor og gearkasse er naturligvis modificeret med en oliepumpe, der sikrer optimal smøring – selv når Defender omtrent står på højkant ude i terrænet.

Den nye motor og gearkasse gør ikke Defender til nogen sprinter på asfalt, men de ekstra kræfter pynter – især fordi accelerationen nu er oppe på et acceptabelt og komfortabelt niveau. Når man eksempelvis skal køre ud på motorvejen, så er det rarest at man er nået op omkring 100 km/t. inden man skal ’flette’. Det klarer den nye Defender uden at kny.

Bedre komfort

Udvendigt er det stort set kun en ny profil på kølerhjelmen, der afslører, at der er tale om en ny model. ’Ansigtsløftningen’ er mere synlig inde bag rattet, hvor Defender har fået et helt nyt instrumentpanel, der med bedre ergonomi og betjening.

Varmesystemet er helt nyt og repræsenterer en særdeles velkommen forbedring – ikke bare for kuldskære knogler, men også fordi det er langt bedre til holde ruderne fri for dug i fugtigt vejr.

Sæderne er også nye og mere komfortable. De yder også bedre støtte ved terrænkørsel.

Klassiker

Den nye Landrover Defender bevarer mange af de dyder, der har gjort bilen til en ægte klassiker, herunder den simple konstruktion, der gør det muligt at reparere bilen under primitive forhold – hvis man altså ser bort fra commonrail-motoren, hvis avancerede indsprøjtningssystem kræver moderne højteknologiske værksteder.

Faktaboks:

Testbilen: Landrover Defender 90” 2.4 HT – Van

Motor: 4-cyl. 2.4 liters commonrail diesel

Ydelse: 122 hk.

Moment: 360 Nm. V. 2000 o/min.

Topfart. 130 km/t.

Brændstoføk: 9,7 km/l.

Pris: fra 284.000 kroner inkl. moms, afgift og lev.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11