23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL forsvarer modulvogntog

Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard er betænkelig ved at tillade modulvogntog, hvis de tager gods fra banetransporten. – Der er brug for begge dele, siger DTL

Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard er betænkelig ved at tillade modulvogntog, hvis de tager gods fra banetransporten. – Der er brug for begge dele, siger DTL

Transportaktiviteterne stiger for hver dag, der går. Både herhjemme, i Europa og globalt. Transporterhvervets kæmpe udfordring består i at følge med udviklingen. Derfor er modulvogntog med 50 procent større lastekapacitet en nødvendighed, og det er en effektiv banetransport også, siger DTL-direktør Erik Østergaard, efter at den radikale trafikordfører Martin Lidegaard har stillet modulvogntog op mod banetransporten.

- Både vejtransporten og de andre transportformer skal effektiviseres. Der er nemlig rigeligt gods til alle, siger han og glæder sig i øvrigt over, at en aftale mellem DSB og Railion om en arealreduktion og en tilsvarende huslejenedsættelse for kombiterminalerne i Taulov og Høje Taastrup er tæt på. Det har DTL arbejdet hårdt for. Og i et samråd i Folketingets trafikudvalg før jul pegede transportminister Flemming Hansen videre frem mod en løsning på kombi-terminalernes uhensigtsmæssige ejerforhold - og at løsningen skal findes i år.

DSB kører ikke gods

Terminalerne ejes af DSB, som i dag intet har med godstransport at gøre. I en rapport fra Trafikstyrelsen, "Kombi-terminalernes fremtid", står det da også ganske klart, at de nuværende ejerforhold er uhensigtsmæssige. DTL har derfor tidligere anbefalet, at staten tager sin del af ansvaret og opfatter kombi-terminalerne som en del af den offentlige jernbaneinfrastruktur.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078