23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sparer energi ved at sejle længere

Kombifærgerne på Kalundborg-Århus som betjener fragtmarkedet mellem Øst- og Vestdanmark, var sidste år præget af en en afmatning af dette marked, således af antallet af fragtenheder faldt med 4,2 procent i forhold til året før ? det svarer til et omsætningsfald på 4,9 mio. kr. Men også en kraftig priskonkurrence fra Railion påvirkede Mols-Linien:

Den statssubsiderede jernbanetransport af løstrailere påvirker færgekonceptet, lyder det fra Molslinien, som i 2003 reducerede fartplanen for kombifærgerne ? så man fik 11,6 procent færre afgange.

Men nu har Mols-Linien omorganiseret hele salgs- og håndteringsorganisatonen på lastbilområdet, hvor man nu står med et moderniseret salgsapparat, som skal skaffe nye kunder blandt mindre og mellemstore transportører.

- Virkningerne har allerede været postive, og det forventes, at resultaterne vil være målbare allerede i første halvdel af 2004, vurderer rederiet som for de større transportørers vedkommende forventer en rolig aktivitetsstigning. Således ventes der i 2004 en stigning i lastbil- og traileroverførslerne på ca. 4-5 procent.

Mols-Linien sejler med både kombifærger (Kalundborg-Århus) og hurtigfærger (Odden-Århus/Ebeltoft).


Mindre energiforbrug

Rederiet fremhæver, at energiforbruget pr. enhed er faldet.

Således flyttede Mols-Linien hurtigfærgeafgangen fra ruten Odden-Ebeltfot til ruten Odden-Århus. Trods den længere sejltid på Århus-ruten er energiforbruget pr. transporteret enhed blevet reduceret som følge af den højere belægningsprocent på Århus-ruten. Tilsvarende er antallet af afgange med kombifærgerne på Kalundborg-ruten blevet reduceret med 11,6 pct. mens altallet af overførte fragtenheder blot er blevet reduceret med 4,2 pct. - og antallet af overførte personbiler faktisk steget med 2,3 pct. i samme periode. Det er en tilpasning, som reducerer energiforbrug og emission pr. transporteret enhed.

I 2003 forbrugte Mols-Liniens færger ca. 2,8 mio. GigaJoule på Kattegat, hvilket er ca. 1,0 mio. GJ mindre end i 1999, svarende til en reduktion af energiforbruget med ca. 26 pct.

Mols-Linien forbedrede sit resultat i 2003 til 37 mio. kr. før skat mod 28 mio.i 2002 . Heri er dog ikke medregnet en hensættelse på 48 mio. kr. til den oplagte hurtigfærge. Den er i øvrigt chartret ud for det meste af i år.

Mols-Linien var blevet prækvalificeret til at byde på færgebetjeningen af Bornholm, men baggrunden for et bud var ledig hurtigfærge-kapacitet, så da det problem blev løst undlod Mols-Linien at byde ? således at der kun kom ét bud mellem Rønne og Sjælland, nemlig Bornholmstrafikken selv.

-----

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078