23948sdkhjf

Fordel for danske lastbiler - EU kompromis letter vejen i Østrig

Men østrigerne er stærkt utilfredse med resultatet, og det er uvist, hvad deres reaktion vil blive. Kompromiset betyder, at omkrig 70 procent af de danske eksportbiler ikke skal bruge økopoints fra årsskiftet. Det er alle de biler, der har Euro 3-motorer, oplyser DTL, som har fulgt sagen nøje.

Lastbiler med Euro 2 eller Euro 1-motorer er fortsat omfattet af kvoteordningen, mens Euro 0-biler forbydes transitkørsel. Omsat til økopointene betyder forhandlingsresultatet, at biler, der bruger 5 points eller mindre har fri transit af Østrig fra årsskiftet. Biler, der bruger 6-8 points er fortsat under kvoteordningen, og der er transitforbud for biler, der bruger mere end 8 points - med mindre der er tale om specialtransporter.

Kompromisset blev vedtaget mod Østrigs vilje og landet truer med ikke at villie indføre ordningen. Nu følger vedtagelsesproceduren i EU, så det er tvivlsomt, om lovgivningen når at træde i kraft fra årsskiftet.

Teatertorden

- Det er meget glædeligt, at langt hovedparten af de danske biler, der kører gennem Østrig, nu er undtaget fra ordningen, som i sin tid blev indført for at nedbringe forureningen i Alperegionen. Det formål er nu i vidt omfang nået. Derfor har ordningen udspillet sin rolle, siger DTLs ordførende direktør Michael Svane, som dog er bekymret over, at det ikke står klart, hvornår den nye ordning træder i kraft. Og han håber, at den østrigske vrede mest er teatertorden.

Fire punkter

ITD opsumerer, at den nye ordninge består i følgende elementer:

- Fri transitret for kørsel med lastbiler, der bruger 5 point eller mindre

- Fortsat kvotesystem for Euro 1 og 2 køretøjer i 2004 - 2006

- Forbud mod anvendelse af Euro-0 køretøjer

- Økopointordningen udløber pr. 31. december 2006.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125