23948sdkhjf

Åndelig oprustning af transporterhvervet

Den typiske medarbejder eller leder i transporterhvervet har tilbragt mærkbart færre timer bag skolepulten end tilsvarende medarbejdere og ledere i resten af dansk erhvervsliv. Det handicap skal Danmarks Transport Akademi reducere og helst udslette i de kommende år.

Det forholdsvis lave uddannelsesniveau i transporterhvervet fik mange ord med på vejen, da Danmarks Transport Akademi blev åbnet på Købmandsskolen i Århus tirsdag 7. oktober.

Amtsborgmester Johannes Flensted-Jensen, Århus Amt, forestod den officielle åbning af akademiet i et tæt pakket auditorium på Købmandsskolen.

- Ny viden skaber merværdi og større effektivitet. Jeg er overbevist om, at etableringen af Danmarks Transport Akademi vil få stor betydning for udviklingen ikke bare i transporterhvervet, men også for udviklingen i hele Vestdanmark. Et effektivt transporterhverv er en forudsætning for den fortsatte vækst i Vestdanmark, sagde Johannes Flensted-Jensen inden han skar den officielle akademi-kage for og erklærede Danmarks Transport Akademi (DTA) for åbent.

Århus Amt støtter Danmarks Transport Akademi økonomisk i den tre-årige forsøgsperiode, der blev indledt med åbningen.

- Jeg er overbevist om, at Danmarks Transport Akademi vil få overordentlig stor betydning for udviklingen af dansk erhvervsliv som helhed. Derfor er jeg meget glad for at vi har fået det op og stå sammen med Vejle og Sønderjyllands amter, Videnskabsministeriet og ikke mindst Transporterhvervet selv, sagde Johannes Flensted-Jensen.

Åbningen blev markeret med et daglang konference med indlæg fra branche- og uddannelsesfolk.

Ikke mursten, men netværk

Århus Amt har sammen med Vejle og Sønderjyllands amter støttet oprettelsens af DTA økonomisk. Desuden bidrager Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling til de godt 14 mio. kroner, der er afsat til projektet over tre år.

Danmarks Transport Akademi skal formidle eksisterende uddannelsestilbud og udvikle nye uddannelser og kurser til transportbranchen.

Akademiet er ikke en traditionel uddannelsesinstitution med mursten, men et netværk af aktører på uddannelsesmarkedet og organisationer. Herunder DTL, Transportbranchens Uddannelsescenter, Institut for Transportstudier, ITD, Danmarks Transport Center i Vejle, Teknologisk Institut, Århus Købmandsskole, Facit Erhvervsakademi og Force Technology.

Danmarks Transport Akademi skal ifølge planen udbyde de første kurser og uddannelsestilbud fra næste sommer.

Unge kræver uddannelse

Direktør Jørgen Bøllund, Blue Water Shipping i Esbjerg, der er vokset til en af landets største shippingvirksomheder på 30 år med godt 500 ansatte over hele verden, startede med at påpege, at der dagligt sker kompetenceudvikling ude i de danske transportvirksomheder.

- Når vi er blevet så store, så skyldes det først og fremmest vores medarbejdere, der får ansvar fra første arbejdsdag. Erhvervet har en god tradition for praktikere, som vi skal bygge videre på. Vi har altid været tvunget til konstant nyudvikling af vores produkter og vil ville lukke, hvis vi ikke formåede at følge med. Jeg håber, at Danmarks Transport Akademi vil bygge videre på den tradition og at uddannelserne bliver praktisk funderet. Ellers vil det betyde, at mange bliver væk, sagde Jørgen Bøllund, der talte på vegne af Danske Speditører.

Men han erkendte, at der var behov for at øge vidensniveauet i transporterhvervet, selv om Danske Speditører i årevis har tilbudt efteruddannelse.

- Det er et trist faktum, at mange unge medarbejdere forlader erhvervet, efter de er uddannet. Unge i dag er vant til at gå i skole og efterspørger uddannelse. Hvis vi skal fastholde medarbejderne i fremtiden, så skal vi kunne tilbyde løbende uddannelse. Det er glædeligt, at der er bred opbakning bag Danmarks Transport Akademi fra alle organisationer i transporterhvervet. Man kan vist godt sige, at det er på høje tid, at akademiet kommer i gang, sagde Jørgen Bølling, der betegnede akademiets åbning som en milepæl for det danske transporterhverv.

En af hovedkræfterne bag dannelsen af DTA er Dansk Transport & Logistik.

- Det er dejligt, at stå her i dag, hvor flere års arbejde bliver til virkelighed og vide, at vi har været med til sikre bedre uddannelse og de nødvendige kompetencer i transporterhvervet. Mine medlemmer forventer at Danmarks Transport Akademi skal være med til at skabe et moderne og vidensbaseret kørselskontor, sagde DTL?s ordførende direktør Michael Svane.

Transportkøbernes krav

En af de transportkøbere, der talte på konferencen var Claus Haase, der er global logistikchef i mejerigiganten Arla.

- Jeg kan ikke nægte, at vi er storforbruger af transport og logistik, sagde Claus Haase.

Han ville ikke afsløre, hvor meget koncernen bruger på transport, men ville godt røbe, at det var et tal med ni nuller bag ved.

Han gik imod mange talere på konferencen, der krævede praktisk anvendelige uddannelser og kurser, med direkte relevans for transportvirksomhederne.

- Man skal passe på, at det ikke bliver for meget kassetænkning. Industrien ansætter flere og flere akademikere. Hvis transporterhvervet ikke tør satse på et højt teoretisk niveau, så kan de ikke matche kunderne, påpegede Claus Haase.

Præsentation og præstation

Claus Haase efterlyste større professionalisme hos transportleverandørerne.

- Det vi forventer hos vores leverandører er at de indgår i et aktivt partnerskab og hjælper os med at forbedre vores produkt. Vi har sat ord på de kvaliteter, som vi ønsker hos vores leverandører. Først og fremmest høj kvalitet og troværdighed. Nu sider der sikker nogen og tænker, hvad med prisen. Den er naturligvis ikke ligegyldig, men vi kan ikke leve at sælge en vare fordi den er billig, vi kan leve af høj kvalitet og troværdighed, sagde Claus Haase og nævnte effektivitet, fleksibilitet og ydedygtighed, partnerskab og forståelse, de rigtige priser og betingelser og så løbende uddannelse i nævnte rækkefølge, som vigtige kvaliteter hos leverandørerne.

Claus Haase påpegede, at de kvaliteter skal findes overalt hos leverandørerne.

- Forestil jer, at vi har brugt flere år og mange millioner på at udvikle et nyt produkt og investeret mange ressourcer og lang tid i at sælge produktet til en ny kunde. Hvad sker der så, hvis produktet bliver leveret af en rustplettet lastbil og chaufføren ser ud som om han lige har skiftet gearkasse. Så er det hele tæt på at være spildt, sagde Henrik Haase.

Overblik over uddannelse

En af de første uddannelser, der udbydes af Danmarks Transport Akademi er akademi-merkonom i International Transport & Logistik. En uddannelse, der skal udbydes både i Øst- og Vestdanmark.

- Som en institution uden mure, så er det aktiviteterne, der komme til definere, hvad Danmarks Transport Akademi, sagde projektleder Jonna Petersen, Transportbranchens Uddannelsescenter

Hun advarede mod at forvente perfekte uddannelser og kurser fra starten.

- Der skal være plads til at eksperimentere og finde det korrekte indhold og sammensætning af uddannelserne. En væsentlig udfordring for DTA, bliver formidlingen af uddannelser og kurser. Transporterhvervet stiller særlige krav ikke bare til uddannelsernes indhold, men også den form som uddannelserne leveres i, på grund af de specielle arbejdsvilkår for mange medarbejdergrupper, erkendte Jonna Petersen.

DTA er også langt fremme med en ny lederuddannelse: et kursus i forandringsledelse.

- Målsætningen for Danmarks Transport Akademi er at give branchen et kompetenceløft, skabe merværdi i virksomhederne. Akademiet skal både udvikle nye uddannelser og kurser, men også skabe overblik og synlighed over eksisterende uddannelser og kurser, fortalte direktør Kirsten Høeg, Transportbranchens Uddannelsescenter.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093