23948sdkhjf

De danske vognmænd skal nok klare den

For adm. direktør Mogens Therkelsen, HPT, er en moderne transportvirksomhed ikke nok i sig selv. Virksomheden fungerer i samfundet, i samspil med kunder, leverandører, medtrafikanter og under politiske vilkår, som ikke altid flasker sig som man håber ? hverken herhjemme eller i udlandet. Men som kan påvirkes.

Og alt det indbyder til at gå ind og tage et medansvar. Både for erhvervet som sådan og for virksomheden. Derfor har han i mange år været aktiv i vognmandsorganisationerne (ITD og ATL), derfor har han taget sin tørn i EU og IRU- sammenhæng, hvor der er sat tydelige danske fingeraftryk ? og derfor satser han på udvikling både for HPT og erhvervet.

Således var H.P. Therkelsen blandt de første herhjemme, som gik ind i arbejdet med kvalitetscertificering. Man blev ISO-certificeret. Og virksomheden nåede at tage den europæisk pris i 2000 inden for ?Best Practise? på miljø-området. Det gjaldt investering i miljørigtigt materiel, brændstoføkonomisk kørsel og sikkerhed.

I dag erkender Mogens Therkelsen, at det ikke har været nogen guldgrube, hverken at være kvalitets-certificeret eller stå for en høj miljøstandard.

- Vi foretog hurtigt udskiftning af alle lastbilerne til EURO 3 motorstandarden, og det er da også planen at gennemføre en tilsvarende hurtig overgang til EURO 4 normen, når den kommer.

- Men som priserne er i dag, kan jeg ikke sige, at vi har fået noget ekstra økonomisk ud af hverken kvalitets-certificering eller miljøarbejdet. Jeg er ikke i tvivl om, at der er mange kunder, der er glade for, at vi har en høj miljøstandard, og der er da også nogle enkelte ? især i udlandet ? som spørger til vores ISO-certificering. Men i den nuværende konkurrence, så er det prisen, der afgør, hvem der får ordren. Men står man lige på pris, så har det da klart en betydning, at man kan vise, at man har gjort noget for miljøet og sikkerheden, siger han.

Respekten

Det giver respekt mange steder, at man tager sit ansvar alvorligt ? også på miljøområdet. Og respekt er et vigtigt begreb for Mogens Therkelsen og HPT. Han respekterer medarbejderne og deres kunnen nok til at forvente, at enhver ikke alene gør sit, men også bidrager til firmaets kvalitet i det hele taget. Man må gerne være stolt af sit job.

Og respekten for transporterhvervet og vognmandsvirksomhederne går også to veje:

- Ved at være seriøse når vi går til politikerne, og give dem informationer, som de kan bygge på, har vi i de senere år opnået en god dialog. Vi står stærkere end nogensinde. Vi bliver spurgt, og vi bliver hørt. Det sker fordi organisationerne har udviklet sig ? ikke mindst da vi fik DTL og kunne tale med én røst - og det sker fordi, vi i organisationerne påtager os et ansvar, når vi går i rette med vores egne medlemmer, hvis de springer over hvor gærdet er lavest Vi skal være til at stole på, siger han.

- Og det er også et gennemgående tema og dagligdagen i virksomheden. Kunderne skal vide, at man er troværdig og lever op til det man lover. Det gælder herhjemme og i udlandet.

- Vi er bestemt et dansk firma. Vi tænker dansk, men vi har i høj grad hele det store europæiske marked i tankerne. Hvad sker der i Polen, hvad med Tyskland, ja hele Europa er interessant for os. I dag er vi etableret i Tyskland fordi store kunder ønsker os dér, så vi kan servicere dem derfra, både danske og tyske. Og vi må følge med, hvor kunderne er aktive. Derfor har vi også overvejelser om at etablere os i Polen. Når det er naturligt for kunderne at etablere sig i udlandet, så skal vi i transportbranchen være lige så mobile. Ellers går kunder og godsgrundlag over på andre hænder. Man må tænke internationalt ? også lønmæssigt og politisk.

- Vi ser det jo også ved globaliseringen blandt de meget store transportvirksomheder. De må placere sig i forhold til kunderne, men som primært landevejstransportører er det ikke hele verdensmarkedet, som er i fokus, men i hvert fald det europæiske marked.

Hjælp til af følge med

- Her har organisationerne også en opgave. De skal hjælpe virksomhederne med at holde øje med udviklingen i de lande ? også de 10 nye EU-lande, og det er ITD allerede godt i gang med. Og der er nedsat en ERFA-gruppe omkring de nye lande. Udviklingen sker med sådan en hast, at de enkelte virksomheder ikke selv kan holde øje med det hele ? skal man etablere sig i Tjekkiet, Rumænien, og hvilke krav er der? Her skal organisationerne bakke op, fastslår han.

- For virksomhederne er det overlevelse at være med i det fællesskab. Tror man, at ?det kan vi klare alene? og ?vi vil ikke være sammen med konkurrenter?, så er risikoen selvdød frem for udvikling af virksomheden. Man skal ikke være bange for netværk ? det kan f.eks. være samarbejde herhjemmefra om ruteplanlægning. Ikke alle kan være lige stærke i hele Europa. Det kan også være på det organisatoriske plan, hvor man kan trække på knowhow hos hinanden. Det kan også være netværk omkring IT, netværk omkring indkøb af materiel internationalt eller omkring distribution hvor vi f.eks. har partnerskaber mange steder i Tyskland, i Østrig, Holland, Belgien, Italien, Schweiz og Frankrig.

- Vi ser netværk som et positivt supplement til vor egen udvikling, siger Mogens Therkelsen.

Han synes faktisk erhvervsklimaet herhjemme er godt i øjeblikket.

- Men selvfølgelig har man altid nogle ønsker. Vi oplever en skarp konkurrence både herhjemme og i udlandet. Derfor bør politikerne af og til også vurdere enkelte sager lidt individuelt og ikke kun se erhvervslivet som ét område.

- Når vi taler nationalt, er vi alle i samme både med lovgivning og lønaftaler, men internationalt er der en verden til forskel. Og hvis politikerne giver os opbakning, så der skabes internationale normer for de tiltag, der bliver lavet, så er jeg helt sikker på, at den danske vognmand vil klare sig til hver en tid. Vi må bare ikke gå enegang med høje afgifter på miljø, filtre og den slags ? med mindre der så gives kompensationer.

- Vi er langt fremme på miljø og sikkerhed. Men det er alt sammen betalt af brugerne selv. Motivationen er der, men den slipper jo op, når finansieringen ikke er der.

- Som arbejdsgivere møder vi mange fornuftige holdninger, men det afgørende er, at vi har regelsæt som både er til at leve med, men som også er internationale. Når det gælder overenskomsterne føler vi ikke, at hverken SiD eller politikerne gør nok for i tide at afhjælpe de store problemer vi har med de alt for høje bruttolønninger i forhold til de lande vi konkurrerer med.

- Jeg så gerne et internationalt system som DIS inden for skibsfarten, så vi både kan være konkurrencedygtige og bevare danske arbejdspladser.

Størrelsen er i orden

- Hos HPT er vi en international logistikvirksomhed med især danske og skandinaviske kunder- men i stigende grad også med europæiske kunder. Vi tror på vores koncept og har en god størrelse

- Desuden satser vi på et højt IT-udviklingskoncept, som kunderne benytter allerede i dag. Det er én af faktorerne, som bliver afgørende i fremtiden. Vi har egne programmører og medarbejdere som sidder ude hos kunderne ? det må vi kunne tilbyde for at være med fremme i konkurrencen ? som vi kalder en udfordring, så længe den er fair.

- Men vi skal være dygtigere hele tiden. Uddannelse er virkelig et must.

Nu udvider vi både køle- frysehus og vores administration ? vi tror på fremtiden. I dag kan vi størrelsesmæssigt matche enhver transportkøber på det skandinaviske marked ? et totalmatch på hele det europæiske marked er vi naturligvis ikke store nok til. Men vi har mange store europæiske kunder, som vi har delløsninger for, siger Mogens Therkelsen.

Han ser positivt på mulighederne ? også selv om EU snart udvides med 10 lande. Han ser ikke de kommende medlemmer som ulve, der vil underbyde det hele ? men han efterlyser nogle klare retningslinjer, så hurtigt som muligt.

- Vi ved ikke, hvilke regler der bliver gældende. Hvordan må man etablere sig i de nye EU-lande, hvilke tiltrædelseskrav vil der være for dem? EU mangler at giver os klare retningslinjer omkring tiltrædelsesvilkårene, som jeg mener for længst burde være kendt. I det hele tager bør politikerne i såvel EU som herhjemme arbejde meget mere langsigtet og endnu tættere sammen med brancheorganisationerne. Det vil der kun komme positive resultater ud af ? for begge parter, siger Mogens Therkelsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.124