23948sdkhjf

Partikelfiltre slået af avanceret katalysator

De politiske planer om at tvinge partikelfiltre på nye lastbiler bliver overhalet indenom af ny teknologi. Det er de europæiske bilproducenter, der har fundet en alternativ og billigere metode til fjernelse af de sundhedsskadelige sodpartikler fra dieseludstødningen.

Partikelfiltrene skal erstattes af en avanceret katalysator, der skal have tilsat urea-væske, for at forbrænde sodpartiklerne.

Urea-katalysatoren ? eller SCR-katalysatoren (Selective Catalytic Reduction) ? er ikke fjern fremtidsmusik. Allerede næste efterår forventes de første lastvogne med Euro4 motorer introduceret på markedet.

SCR-katalysatoren reducerer emissionerne så effektivt, at teknologien ikke bare forventes anvendt på Euro4-motorer, der bliver et krav på nye lastbiler fra 2006, men også på den senere Euro5-motorstandard, der bliver et krav fra 2009.

Tank Ad Blue

Urea-tilsæningsstoffet, der tilsættes udstødningen mellem motoren og SCR-Katalysatoren, har fået navnet Ad Blue. Urea er en bestanddel af urin, men Ad Blue produceres syntetisk. Tilsætningsstoffet bevirker, at de skadelige kvælstofilter i udstødningsgassen omsættes til vand og kvælstof, der som bekendt findes i rigelige og i øvrigt uskadelige mængder i naturen.

Ad Blue skal tankes samtidig med, at lastbilen tanker diesel og der skal cirka en liter urea-væske til 20 liter dieselolie. Hvis teknologien skal blive til virkelighed, kræver det, at der opbygges et omfattende distributionsnetværk for urea-væsken til tank-stationer over hele Europa.

Gevinsten er angiveligt en langt bedre rensning af udstødningsgasserne, end den eksisterende partikelfilter-teknologi kan præstere. Samtidig kan SCR-katalysatoren spare så meget brændstof, at det faktisk kan betale for forbruget af urea-væsken.

I følge DTL's hjemmeside, har den europæiske lastbilindustris organisation ACEA undersøgt erfaringerne med partikelfiltre og det er resultaterne herfra, der har fået bilfabrikkerne til at søge alternative løsninger.

Politisk partikelfilter

Den danske regering gjorde med partikelredegørelsen monteringen af partikelfiltre til en frivillig sag for ejere af tunge køretøjer i Danmark. Men da man samtidig opfordrede kommunerne i de større byer til at oprette såkaldte miljøzoner, så er det for tidligt at begrave partikelfiltrene. Ikke mindst fordi de kan eftermonteres på eksisterende køretøjer. Københavns Kommune er langt fremme med planer om oprettelse af en miljøzone, hvor man stiller emissionskrav til tunge køretøjer.

Regeringen har afsat 30 mio. kroner over to år til støtte til montering af dieselfiltre.

- Med anbefalingen af miljøzoner, har regeringen reelt pålagt en betydelig andel af transporterhvervet at investere i emissionshæmmende teknologi. Københavns Kommune skønner selv, at en miljøzone vil berøre omkring 20.000 køretøjer, siger cheføkonom Ove Holm, Dansk Transport og Logistik.

Han ligger ikke skjul på, at organisationen håber, at danske politikere stadigt er åbne for alternative løsninger på problemerne med udstødningsgasserne og håber derfor, at SCR-katalysatoren får det blå stempel.

Blå stempel til partikelfilter

Teknologisk Institut har udstedt den første principgodkendelse af et partikelfilter, som opfylder Færdselsstyrelsens kravspecifikation.

Det danske firma NoTox Systems A/S blev den første virksomhed, som har opnået principgodkendelse af et partikelfilter til eftermontering på dieselkøretøjer. Teknologisk Institut, der står for den praktiske godkendelse, oplyser desuden, at de næste to leverandører vil opnå godkendelse indenfor de nærmeste uger.

Ordningen sikrer at filtersystemerne effektivt fjerner partikler og at der er udarbejdet serviceforskrifter, hvor arbejdsmiljøet er inddraget.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125