23948sdkhjf

Giftig cocktail truer lange forsyningskæder -  Fynsk producent klar til radikal trimning

Dyr rutsjetur i de oversøiske forsyningskæder og stigende renter får fynsk drivhusproducent til at undersøger mulighederne for at afkorte forsyningskæden. Målet er at lade europæiske underleverandører erstatte asiatiske

En giftig cocktail af stigende geopolitisk usikkerhed og kraftigt stigende renter, der gør det dyrt at have varer på lager, har fyret op under den fynske drivhusproducent Juliana Drivhuses ønske om en kortere, mere robust og flerstrenget forsyningskæde.

Derfor har Juliana Drivhuse gået i gang med at et treårigt projekt under titlen Sourcing closer to home.

Juliana Drivhuse designer og producerer drivhuse til private. Produktionen af selve drivhusene foregår både i Kina og Danmark, mens glasset overvejende købes i Kina.

Derfor blev Juliana Drivhuse også hårdt ramt, da forsyningskæderne gik i kludder i kølvandet på corona-pandemien. Det såede frøet til Odensevirksomhedens ønske om mindre afhængighed af produktionen i Kina og den lange enstrengede forsyningsvej fra Asien til Europa.

Hvis vi kan afkorte leveringstiden på vores varer, så vil det også reducere behovet for den store lageropbygning, COO Jens-Ole Rosenlund, Juliana Drivhuse

Nu har det høje renteniveau gødet spiren og sat gang i Sourcing closer to home-projektet.

Juliana Drivhuses afsætning er stærkt sæsonbetonet. Højsæsonen starter 1. marts og derfor opbygger den fynske virksomhed sine lagere i november, december og januar.

- Det er nødvendigt at foretage en stor lageropbygning tidligt, når vores varer bliver produceret så langt væk fra Danmark. Hvis vi kan afkorte leveringstiden på vores varer, så vil det også reducere behovet for den store lageropbygning, fortæller Jens-Ole Rosenlund, der er COO i Juliana Drivhuse.

- Renten er jo steget mærkbart, og det er ikke uvæsentligt, fordi det gør det dyrere at have varer på lager i lang tid. Det er en ny form for usikkerhed i regnskabet, som vi skal tage med i betragtning, siger Jens-Ole Rosenlund til SCMNews.

Geopolitisk usikkerhed

Juliana Drivhuses COO nævner også den usikre geopolitiske situation.

- Det er forhold, som vi er helt uden indflydelse på. Hvad sker der, hvis Kina invaderer Taiwan? Her vil der nok blive indført en boykot. Vi har jo set, hvad der skete, da Rusland invaderede Ukraine. Her blev der indført omfattende sanktioner, som ikke bare har ramt Rusland. Det har også ramt en masse virksomheder, der har aktiviteter i Rusland. De er måske hårdere ramt, end Rusland er. Det er i hvert fald sikkert, at en boykot af Kina vil ramme vestlige virksomheder meget hårdere, fordi samhandlen er meget mere omfattende. Det er naturligvis også med i vores overvejelser, siger Jens-Ole Rosenlund.

Østeuropa i kikkerten

Overvejelserne om at afkorte virksomhedens forsyningskæde begyndte at spire i forbindelse med containerraternes himmelflugt og de store forsinkelser, der ramte containertrafikken i 2021 og 2022. Men det er først nu, at den fynske virksomhed systematisk er gået i gang med at indsamle data på alternative produktionslande i Europa.

Jens-Ole Rosenlund understreger, at Juliane Drivhuses Sourcing closer to home projekt stadig er på et tidligt stadie.

- Det vil tage tid, før vi går i gang med egentlige geografiske omlægninger. Vi har ikke udvalgt bestemte lande, som vi undersøger mulighederne i endnu. Men vi vil gerne finde leverandører i EU-lande eller lande tæt på EU. Der er jo heldigvis mange medlemslande med i EU, hvor der er et fornuftigt prisniveau. Her kigger vi især på mulighederne i Sydøsteuropa. Det er lande som Rumænien, Bulgarien og Slovenien, hvor de i dag kan producere i en høj standard, samtidig med at omkostningsniveauet er overkommeligt, fortæller Jens-Ole Rosenlund, der er COO i Juliana

Vi vil gerne ned på det man kan kalde lastbil-transport-afstand. Så er vi ikke så afhængige af, hvad der sker langt fra Danmark. Det vil også betyde, at vi kan vælge forskellige transportformer – og ikke kun skib. Jens-Ole Rosenlund, COO, Juliana Drivhuse

Ned på lastbilafstand

- Vi overvejer også Tyrkiet. Vi vil gerne ned på det man kan kalde lastbil-transport-afstand. Så er vi ikke så afhængige af, hvad der sker langt fra Danmark. Det vil også betyde, at vi kan vælge forskellige transportformer – og ikke kun skib. Hvis en vej lukker, så kan lastbilen bare vælge en anden rute. Det er noget, der har høj prioritet for os, siger Jens-Ole Rosenlund.

Han fastslår samtidig, at industrien i Europa ikke bare kan erstatte alle de varer, der nu produceres i Kina.

- Produktionskapaciteten er simpelthen ikke til stede længere i europæisk industri. Det vil tage lang tid at genskabe den produktion, der tidligere var i Europa. Der er varer, som næsten eller slet ikke produceres i Europa længere. Derfor bliver det heller ikke et projekt, der kan klares over en nat. Vi er gået i gang med at undersøge, hvilke europæiske leverandører, der kan erstatte producenter i Fjernøsten.

Mere produktion i DK?

Juliana Drivhuse designer og producerer selv sine drivhuse. Selve produktionen af drivhusene fordeler sig, som nævnt, imellem Danmark og Kina.

Men virksomheden undersøger faktisk, om det er muligt at producere mere i Danmark.

- Vi vil helst helt tilbage til Danmark. Men det er nok ikke realistisk for hele sortimentet alle af entry-level modellerne. Men vi kigger på mulighederne for at producere mere selv i Danmark. Vi er den eneste drivhusproducent, der har produktion i Danmark og dermed ikke kun importer fra Kina. Vi designer selv drivhuse, der også produceres i Danmark. Her har vi investeret rigtigt meget i produktionsudstyr med automatik og robot-teknologi. Her undersøger vi nu, om vi kan udnytte vores eget produktionskapacitet og in source udvalgte modeller, der i dag produceres i Kina, siger Jens-Ole Rosenlund.

Drivhusene forhandles under tre forskellige brands. Et entry-level brand, der produceres helt i Kina, og et medium brand samt topbrandet Juliana der markedsføres af den fynske virksomheds topbrand under navnet Juliana Drivhuse.

- Vi skal jo blive ved med at være konkurrencedygtige. Derfor kommer vi heller ikke til at hjemtage al produktion fra Kina på en gang. Jens-Ole Rosenlund, COO, Juliana Drivhuse

Det er denne danske produktion, som Juliana Drivhuse undersøger om det kan betale sig at udvide.

- Her regner vi på, i hvad omfang det er muligt at in source produktionen at entry-level modellerne og hvilke af dem der eventuelt kan produceres i Østeuropæiske lande/Tyrkiet. Det er alt sammen blevet mere aktuelt på grund af forsyningskrisen, fortæller Jens-Ole Rosenlund.

Dropper ikke Kina

Selv om Juliane Drivhuse har fokus på at sprede leverandørbasen geografisk, så forventer Jens-Ole Rosenlund ikke, at den fynske virksomhed kommer til at droppe sine underleverandører i Kina.

- Vi skal jo blive ved med at være konkurrencedygtige. Derfor kommer vi heller ikke til at hjemtage al produktion fra Kina på en gang. Det vil blive en proces over lang tid, men målet er helt klart blive væsentlig mindre afhængig af Kina, samtidig med at vi forbliver konkurrencedygtige. Vi ved jo ikke om og i givet fald i hvad omfang vores konkurrenter, der er væsentligt mere afhængige af Kina, har samme overvejelser som os. Derfor handler det i høj grad også om, at vi skal have planer for, hvad vi gør, hvis der opstår leveringsproblemer i fremtiden.

Grøn medvind til nearsourcing

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095