23948sdkhjf

DHL hælder biofuel på Formel1-lastbiler

Deutsche Post-ejede DHL anskaffer 18 lastvogne, der kører på biobrændstof.

Pakke- og ekspresgiganten DHL er sponsor til dette års Formula 1®- racerløb og stiller med 18 nye biobrændstofdrevne lastvogne, der skal bidrage til logistikken ved den absolut mest prestigefyldte motorsports-serie i 2023.

Sponsorstøtten skal ifølge DHL bidrage til omstillingen af Formel 1 til netto nul CO2-udledning fra 2030.

De 18 lastvogne kommer dog kun i brug i forbindelse med de racerløb, der gennemføres i Europa.

Ifølge DHL vil den biobrændstofbårne logistik reducere CO2-udledningen med minimum 60 procent, sammenlignet med en tilsvarende diesellastvogn.

De 18 reklame lastvogne er naturligvis malet i DHL farver med det det grønne løv, der signalerer at vogntoget er klimavenligt.

Der er tale om lastvogne almindelige diesellastvogne, der er i stand til at køre på klimavenligt brændstof – nærmere bestemt HVO-diesel- der er baseret på organisk affald.

Det skriver DHL i en pressemeddelelse, hvor selskabet beskriver sig selv som en leder inden for grøn logistik.

Lastbilerne skal som nævnt køre på HVO i Europa. Der er nærmere bestemt tale om 2. generations biobrændstof i form af HVO100, der lever op til EN15940-standarden.

Paul Fowler, der er leder af DHL Motorsports Logistics, fortæller:

- Hver lastbil kan transportere op til 40 tons og den kan køre op til 3.500 kilometer på en tankfuld (1.000 liter) biobrændstof.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078