23948sdkhjf

TikTok saver i modebranchens lange forsyningskæder

Trends på sociale medier giver mere uforudsigelige forbrugere, og det medfører et ønske om mere near-shoring

På det sociale medie TikTok kan trends opstå over en nat, og med over 1,5 milliarder brugere verden over spredes de ofte som en steppebrand - særligt blandt unge mennesker.

Og netop disse særlige egenskaber ved mediet er - i hvert fald i en eller anden grad - med til at skubbe yderligere til den nearshoring-trend, der allerede spøger hos mange virksomheder i USA og Europa.

Det skriver det amerikanske medie CNBC.

Modehuse og andre virksomheder kan nemlig tjene gode penge, hvis de hurtigt kan levere på den efterspørgsel, der helt uventet kan opstå når en trend lynhurtigt spreder sig på TikTok og andre sociale medier. Og her er det en fordel, at have sin produktion tæt på forbrugerne, så man slipper for en lang forsyningskæde, som strækker sig til produktionsfaciliteter i den anden ende af verden.

- Når vi er træder ind i den her TikTok- og influencer-verden, er der mere og mere, som bliver uforudsigeligt. Og jo mere uforudsigeligheden hersker, desto højere bliver ønsket om near-shoring, fortæller Bill McRaith, der tidligere har været logistikchef hos tøjmærket MVP, som er ejet af Tommy Hilfiger.

Kinesisk modehus i front

Mode-veteranen peger på, at tendensen særligt er eksploderet under COVID-19, som på mange måder sendte branchen flere år frem i tiden.

- Det er ikke længere de forskellige mærker, som fortæller forbrugeren, hvad de skal købe. Nu er det forbrugeren, der fortæller mærkerne, hvad de ønsker at købe. Så hele modellen er faktisk vendt på hovedet. Udfordringen er, at de eksisterende forsyningskæder var bygget til den gamle model, siger Bill McRaith.

Som eksempel på en virksomhed, der i høj grad forstår og dyrker dette nye fænomen, nævner han det kinesiske modehus Shein.

Virksomheden har netop spenderet over 100 millioner dollars på at opbygge produktionsfaciliteter i Brasilien. Herfra skal de forsyne markedet i Latinamerika.

Det træk forventer Bill McRaith, at virksomheden vil gentage i både Europa og USA ganske snart.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11