23948sdkhjf

Nordjysk speditør jagter nye kunder i vanskeligt marked

Scan International Spedition i Aalborg sætter fokus på markedsføring og salg efter dårligt sommerhalvår

Scan International Spedition A/S i Aalborg har haft held med at holde fast i mange af de kunder, som virksomheden fik ved opstarten i 2006. Men efter en længere periode med faldende fragtmængder og stadigt vanskeligere markedsvilkår har speditør Thomas Ohm Sauer erkendt, at virksomheden ikke kan forlade sig på mund til mund-metoden.

Derfor sætter virksomheden nu aktivt fokus på markedsføringen.

- Vi har aldrig haft særligt fokus på salg. Kunderne kom i stort omfang af sig selv. Og det har fungeret fint i mange år. Men det er ikke holdbart i længden på et marked, der bliver mere og mere udfordrende. Derfor har vi allieret os med Vækstcenter Nordjylland for at blive bedre til at finde nye kunder og markedsføre os selv, siger Thomas Ohm Sauer til SCM News.

- Her er vi i gang med at udvikle en salgs- og markedsføringsstrategi, der skal styrke vores profil. Vi skal lære, hvordan vi får fat i nye kunder, så vi ikke bliver afhængige af kunder, der alene sætter fokus på den lavest mulige pris. Det vil betyde, at vi skal ud og køre på et marked, hvor vi ikke ønsker at være på - nemlig der, hvor der bliver kørt med chauffører fra lande uden for EU eller NATO, siger Thomas Ohm Sauer.

Scan International Spedition indledte samarbejdet med Vækstcenter Nordjylland i starten af året og Aalborg-speditøren oplyser, at processen vil fortsætte hen imod årets afslutning.

- Det er noget, jeg forventer jeg mig virkeligt meget af. De er dygtige og jeg tror på, at der kommer noget fornuftigt ud af, så vi kan komme i gang med at udvide forretningen lidt, når kontrakterne for næste år skal forhandles på plads her i januar, siger Thomas Ohm Sauer til SCMNews.

Byggematerialer og mega-trailere

Scan International Spedition A/S har fra starten for 18 år siden fokuseret benhårdt på en speciel niche, volumentransporter på vej med virksomhedens ”egne” leasede mega-trailere. Det har været med til at differentiere virksomheden fra konkurrenterne. Der køres næsten udelukkende med  byggematerialer og industrigods.

De trækkende enheder og chaufførerne kommer fra vognmænd i Østeuropa – primært Rumænien. Virksomheden udfører næsten udelukkende transporter mellem Danmark og kontinentet.

- Vi er en lille speditionsvirksomhed, der udelukkende arbejder med landtransport til og fra kontinentet. Vores primære marked er Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig, men det er klart Tyskland, der fylder mest i ordrebøgerne. Scan International Spedition har ifølge Thomas Ohm Sauer typisk et sted mellem 20 og 30 mega-trailere på vejene.

Økonomisk afmatning

Derfor kan Scan International Spedition også mærke den økonomiske afmatning i Europa – ikke mindst på det tyske marked.

- Markedet er blevet meget vanskeligt. For et par år siden stod kunderne i kø. Nu kan vi mærke, at efterspørgslen – især på det tyske marked – er blevet svækket mærkbart. Det har været en hård sommerperiode. Det er ikke nogen hemmelighed, siger Thomas Ohm Sauer

Han erkender, at markedet kommer fra et meget højt niveau.

- Så man kunne tale om en normalisering i markedet. Men vores omkostninger er steget markant, og der er ikke tegn på de falder, siger Aalborg-speditøren.

Tysk maut?

Fra 1. december hæver Tyskland kilometerafgiften på lastbiltransporter markant. Det er blot den seneste af en række udefrakommende forandringer, som rammer vognmænd og speditører. Og flere er på vej i form af krav om reduktion af CO2-udledningen fra vejgodstransporten.

- Det vil koste direkte på bundlinjen, hvis ikke vi får sendt regningen videre til kunderne. Vi bliver hele tiden stillet over for nye krav og nye udgifter. Det er kun blevet strammet i de sidste 5-6 år. Så jeg kan godt forstå, at vognmændene i Tyskland og herhjemme er utilfredse.

Tegn på vending

Thomas Ohm Sauer ser dog spæde tegn på bedring i fragtmarkedet.

- De sidste par uger har der været lidt mere efterspørgsel, og det håber vi naturligvis er et tegn på, at markedet er ved at vende. Vi kører med eksport- og importgods for faste danske kunder og for kunder i Tyskland og Frankrig. Her skal vi ud og finde returgods på markedet for at få en forretning ud af det. Det er både på trafikkerne ud af Danmark og returtrafikkerne, at vi kan mærke en lille forbedring. Det håber jeg fortsætter, nu hvor julesæsonen snart starter.

Scan International Speditions fokus på volumentransporter betyder også, at andre transportvirksomheder ofte, sender volumen-gods videre til den lille specialiserede Aalborg-speditør.

- Der er mange i branchen, der ved vi kører med mega-trailere. Derfor får vi også ofte henvendelser fra andre i branchen, når de står med en fragt, der bedst kan udføres med en mega-trailer. Men vi vil gerne derhen, hvor vi selv finder nye kunder til volumen-transporterne, som er det, vi er gode til. Det er det, der er vores nye strategi, slutter Thomas Ohm Sauer.

Scan International Spedition kort

Virksomhedens hovedaktionær er B.M. Corporation A/S, der forhandler byggematerialer. B.M. Corporation har da også været og er stadig en vigtig kunde for Scan International Spedition siden starten i 2006..

- Da Kuehne+Nagel overtog GT Spedition var vi en lille håndfuld, der gerne ville prøve noget andet. Det startede med, at B.M. Corporation gerne ville have en løsning, hvor de ikke var nødt til at købe al deres transport ude i byen. Det var hele idégrundlaget for projektet, fortæller Thomas Ohm Sauer.

Der er fire ansatte. Tre der sidder på adressen Speditørvej i Aalborg, mens den sidste medarbejder sidder på en anden adresse.

To af af virksomhedens ansatte -  herunder Thomas Ohm Sauer ejer mindretalsaktieposter i selskabet.

Scan International Spedition

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094