23948sdkhjf

Scan Global sender ikke opkøb på slankekur: “Det gør nok vores situation nemmere”

Scan Global Logistics har efterhånden fået opbygget en velsmurt integrations-maskine, som dog ikke har afskedigelser og besparinger i deres værktøjskasse

Når Scan Global Logistics lukker et nyt opkøb ind i folden, er der ingen ambitioner om at svinge sparekniven.

For den danske logistikvirksomhed handler opkøb nemlig i høj grad om vækst, og derfor involverer de som udgangspunkt ikke fyringsrunder.

- Vi køber ikke op for at spare en masse penge i den nye virksomhed. Vi køber op for at bygge mere oven på. Det gør nok vores situation en del nemmere, end hos dem, der går efter cost-synergier og skal reducere en stor mængde medarbejdere efter et opkøb, siger Mads Drejer, som er Global COO og CCO hos Scan Global Logistics.

Vi køber ikke op for at spare en masse penge i den nye virksomhed. Vi køber op for at bygge mere oven på. Mads Drejer, Global COO og CCO hos Scan Global Logistics.

Dermed adskiller Scan Globals integrationsstrategier sig fra en del andre aktører i branchen. Analytikere påpeger f.eks. ofte at slankekurer er en del af integrationen af nye opkøb hos giganten DSV.

Men hos Scan Global spiller opkøbene en central rolle i virksomhedens ambitioner om at fordoble både top- og bundlinje gennem de kommende år. Omkring halvdelen af væksten skal nemlig komme gennem nye opkøb, og i den situation giver det selvsagt ikke mening at beskære sine indkøb for hårdt.

- Der er ofte medarbejdere, der oplever usikkerhed i forhold til deres job i forbindelse med et opkøb. For dem er det selvfølgelig en bedre historie, at vi gerne vil vækste virksomheden i stedet for at skære i medarbejderstaben, siger Mads Drejer.

Der er ofte medarbejdere, der oplever usikkerhed i forhold til deres job i forbindelse med et opkøb, Mads Drejer, som er Global COO og CCO hos Scan Global Logistics.

Scan Globals seneste opkøb

Sand Road Freight

Sand Road Freight er en dansk transportvirksomhed med base i Herning. Virksomhedens speciale er vejtransport mellem Danmark og Beneluxlandene.

ETS Transport & Logistics

Den tyske speditør ETS er i top 50 transportører indenfor søfragt i Tyskland og beskæftiger sig primært med søfragt for små og mellemstore virksomheder.

Belglobe

Med købet af logistikvirksomhed Belglobe trådte Scan Global ind på det schweiziske marked. Virksomheden har blandt andet en stærk position på det latinamerikanske marked, hvor fokus særligt er på luftfragttjenester.

FLS

FLS er en portugisisk specialiseret transport virksomhed med et omfattende netværk samt bred knowhow og aktiviteter i Afrika.

Kilde: Scan Global Logistics

En bølge af virksomhedsovertagelser

Integrationer er efterhånden et velkendt fænomen for Scan Global. Bare i år har virksomheden købt fire nye virksomheder. Sidste år blev det til syv.

Dermed har virksomheden efterhånden opbygget en velsmurt integrations-maskine, der har fuldstændig styr på, hvordan de nye virksomheder indrulles i organisationen.

- Vores mål er 100 pct. integration. Det er ikke noget vi gør fra første dag, for vi har selvfølgelig nogle kunder på deres side, som vi gerne vil tale med først. Men det er meget sjældent, at vi ikke har gennemført integrationen i løbet af det første år, siger Mads Drejer.

Typisk sigter virksomheden på at gennemføre integrationen i løbet af enten tre eller seks måneder.

Den fremgangsmåde betyder, at både kunder og medarbejdere skal vænne sig til et nyt navn, et nyt logo, en ny hjemmeside osv. Men som udgangspunkt møder Scan Global ikke den store modstand fra de nye kunder, der følger med virksomhedens opkøb.

- Som regel er det ganske simple ting, som er vigtige for kunderne. Eksempelvis at de stadig har adgang til de medarbejdere, som de måske gennem mange år har opbygget en relation til, siger Mads Drejer.

Det er meget sjældent, at vi ikke har gennemført integrationen i løbet af det første år, Mads Drejer, som er Global COO og CCO hos Scan Global Logistics.

Om Scan Global Logistics

Fundamentet for Scan Global Logistics blev grundlagt i 1975 under navnet Mahé Freight.

Efter en fusion med virksomheden ScanAm Transport i 2007 skiftede Mahé Freight navn til Scan Global Logistics.

I 2016 blev virksomheden overtaget af kapitalfonden AEA Investors og herefter tog det fart.

Siden da har virksomheden foretaget over 30 opkøb, og i dag har Scan Global Logistics aktiviteter over det meste af verden.

Majoriteten af aktierne blev i foråret overtaget af kapitalfonden CVC, som i dag er hovedejer.

Virksomhedens administrerende direktør er Allan Melgaard, som blev udnævnt i 2017.

Kilde: Scan Global Logistics

Kulturel integration

Det er imidlertid ikke kun fysiske ting som logoer og medarbejdere der fylder, når Scan Global køber virksomheder. Blødere værdier er også en vigtig del af arbejdet, fortæller Mads Drejer.

- Det, vi har meget fokus på, er den kulturelle integration. Det bruger vi enormt meget tid på. Og det er ikke bare en kaffesnak, men et koncept, hvor vi har kortlagt vores måde at arbejde på gennem interviews med eksisterende medarbejdere, siger han.

Når en ny virksomhed skal integreres, bruger Scan Global kortlægningen som udgangspunkt for samtaler med ledende medarbejdere om hvordan fremtiden som en del af Scan Global vil se ud.

- Når vi vokser, giver det os mulighed for at investere i bæredygtighed og digitalisering. Så vi har set at størrelse gør noget godt for os, men det må aldrig være på bekostning af vores DNA, slutter Mads Drejer.

Når vi vokser, giver det os mulighed for at investere i bæredygtighed og digitalisering, Mads Drejer, som er Global COO og CCO hos Scan Global Logistics.

Scan Global-chef om opkøb: “Jeg tror ikke vi vil snævre os ind”

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078