23948sdkhjf

Advarer: Eksplosive fragtpriser truer byggebranchen

Siden slutningen af december er de globale fragtpriser steget med 93 pct., og det kan ramme danske virksomheder hårdt

Både virksomheder og forbrugere kan blive ramt af de stigende fragtpriser, der følger i kølvandet på urolighederne i Det Røde Hav.

Det påpeger brancheorganisationen Tekniq Arbejdsgiverne i en pressemeddelelse. 

- Det kan blive rigtig dyrt for de virksomheder, der har givet fastpristilbud til deres kunder, og derfor ikke kan tilpasse sig den aktuelle situation. Helt generelt betyder det, at der vil være behov for en større økonomisk buffer, når der gives tilbud, hvilket gør det dyrere at være forbruger, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen, økonom i Tekniq Arbejdsgiverne, der organiserer store dele af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv.

Situationen i Det Røde Hav

Siden slutningen af november har flere skibe været udsat for angreb i Det Røde Hav i farvandet, der leder op til Suezkanalen.

Angrebene er begået af Houthi-bevægelsen, der kontrollerer store områder i det borgerkrigsramte Yemen.

Militsen har både angrebet skibe med raketter og droner og gennemført deciderede skibskapringer.

Ifølge Houthi-bevægelsen selv skal angrebene ses som en protest mod Israels krigshandlinger i Gaza-striben og de mange palæstinensiske ofre. Angrebene har dog også ramt skibe uden synlige bånd til Israel.

Angrebene har fået en lang række af de største containerrederier til at fravælge ruten gennem Suez-kanalen og i stedet tage den lange omvej syd for Afrika. Det øger transporttiden med omkring 10 dage.

For at undgå nye angreb og sikre transporten gennem Suez, har en amerikansk-ledet koalition sendt krigsskibe til Det Røde Hav. Også Danmark har bidraget til indsatsen.

Usikkerhed er aldrig godt

Ifølge de seneste tal fra Freightos’ containerindex er fragtpriserne siden slutningen af december steget med 93 pct. 

Ved årsskiftet lå det globale fragtprisindeks for en container på 1.341 dollar. I dag er det steget til 2.590 dollar. Det er dog langt fra toppen under corona, hvor prisen kom helt op omkring 11.000 dollar.

Prisstigningen sker efter, at Mærsk besluttede at omdirigere sine containerskibe, efter angreb i Det Røde Hav. I stedet for at bruge Suez-kanalen, skal skibene nu på ubestemt tid sejle syd om Afrika, hvilket er markant dyrere - både i brændstof og transporttid.

Udviklingen kommer i kølvandet på en længere periode, hvor fragtpriserne har ligget på et relativt lavt niveau. Samtidig har materialepriserne været for nedadgående det seneste år.

- Vi var på den måde forbi efterdønningerne fra coronatiden med lange leveringstider og flaskehalsproblemer. Og selvom dette er en anden situation, så er det de samme mekanismer, der er i spil i forhold til prisstigninger, vi må forvente at se. Vi kan håbe, at det er et forbigående skvulp der hurtigt går over, men usikkerheder er aldrig godt for prisudviklingen, så vi kan nemt risikere, at stigningerne bider sig fast og forplanter sig videre i systemet, siger Maria Elisabeth Kjærsgaard-Jensen.

Artiklen er en del af temaet Krisen i Det Røde Hav.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125