23948sdkhjf

Dobbelt op på alternative ruter rundt om kollapset bro

Nu er der to ruter uden om den kollapsede bro. Myndighederne arbejder på flere

Mandag åbnede én alternativ rute, og tirsdag fulgte endnu en rute trop, der går uden om den sammenstyrtede Francis Scott Key Bridge i Baltimore.

Dermed er der nu to veje ind og ud af travle Baltimore havn for udvalgte fartøjer, skriver mediet Gcaptain.

Den nye rute går sydvest om Fort McHenry Channel nær Hawkins Point og i lighed med den første etablerede, midlertidige rute, er færdselsåren forbeholdt de mest nødvendige, kommercielle fartøjer, oplyser Baltimores havnemyndigheder.

Den nye rutes sejlrende har en dybde på 14 fod, hvilket er en anelse mere end den første rutes 11 fod. Dog er der stadig et godt stykke op til de 50 fod, som den oprindelige - nu spærrede rute - måler. 

- Åbningen af nu to alternative kanaler og transit af kritiske ressourcer samt den første kommercielle trafik igennem området markerer en milepæl, siger US Coast Guard Baxter Smoak til GCaptain.

- Vores vigtigste prioritering er åbning af en dybere kanal. Vi er samtidig optagede af at få åbnet flere kanaler for at øge kapaciteten fremadrettet, siger han. 

Travl terminal

I havneterminalen Tradepoint Atlantic, der ligger lige uden for den kollapsede bro, mærker man også forandringer.

Terminalens placering gør, at trafikken til og fra ikke er direkte påvirket af sammenstyrtningen, og derfor bliver en del gods og skibe nu dirigeret dertil. 

Terminalen skal over de næste 15 dage modtage seks planlagte ro-ro fartøjer samt ni omdirigerede. 

Desuden er det også på denne terminal, at de bjærgede broelementer skal lægges op. 

Gods for milliarder

Den sammenstyrtede Francis Scott Key Bridge liger lige nu og spærrer for passage ind og ud af havnen i Baltimore, hvilket selv sagt betyder store økonomiske konsekvenser for containerhavnen.

I følge Ritzau håndterede containerhavnen gods for omkring 550 milliarder danske kroner i 2023.

Fejl på styretøjet

Myndighederne arbejder stadig på at finde ud af, hvad der præcist gik forud for, at det Mærsk-chartrede containerskib ”Dali” tidligt om morgen den 26. marts kolliderede med en bropille på Francis Scott Key Bridge

Flere eksperter peger på fejl på enten styretøj eller maskinen som mulig årsag.

Ifølge Ritzau berettede myndighederne, at de kort før kollisionen havde hørt mayday fra ’Dali’ om, at man havde mistet strømmen ombord og havde problemer med fremdriften.

Et nødsignal fra skibet fik myndighederne til at lukke broen for trafik, inden skibet ramte. Men der var stadig vejarbejdere i gang med at fylde huller i vejen, hvilket betød, at sammenstødet fik dødelig udgang.

Fire mennesker blev bjærget umiddelbart efter sammenstødet, men seks mennesker meldes omkomne efter at være faldet i vandet. Trods intensiv eftersøgning har det ikke været mulig at finde og bjærge dem.

Myndighederne indstillede eftersøgningen efter overlevne den 27. marts.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.251