Blue Water skifter til grøn diesel på danske havne

Et markant skifte er under opsejling hos Blue Water Logistics.
Den internationale logistikvirksomhed har netop offentliggjort, at man har valgt at udskifte diesel med HVO i driften på havne i Esbjerg, Aarhus og Lindø.
Skiftet til det alternative brændstof kan ifølge virksomheden reducere CO2-udledningen med op til 90 procent sammenlignet med traditionel diesel.
– Vi ser en markedsfordel i tilgængeligheden af HVO, som gør det muligt at tage et markant skridt mod mere bæredygtig havnedrift. Det er et stærkt eksempel på, hvordan vi omsætter ambitioner til handling, udtaler Søren N. Thomsen, CEO i Blue Water, i en pressemeddelelse.
Tiltaget omfatter omkring 600.000 liter brændstof årligt og dækker blandt andet materiel som gaffeltrucks, reachstackers og terminaltraktorer, der bruges til at håndtere store emner på havnene – ofte komponenter til vindmølleindustrien.
Den første tankning med HVO fandt sted tidligere i dag på Esbjerg Havn, hvor Blue Waters team var samlet sammen med samarbejdspartnere for at markere overgangen.
– Vi har i mange år haft et stærkt samarbejde med Blue Water, og vi glæder os over, at det nu også bidrager konkret til reduktion af CO2 i Esbjerg. Det er vigtigt, at vi arbejder sammen på tværs af virksomheder og funktioner for at skabe reel forandring, udtaler Karen Sandrini, ESG & Sustainability-ansvarlig ved Esbjerg Havn.
Ifølge Blue Waters egne data svarer HVO-indfasningen til en årlig besparelse på cirka 1.575 ton CO2.
Det er et væsentligt skridt mod virksomhedens mål om at reducere scope 1 og 2-udledninger med 42 procent frem mod 2030.
Med det aktuelle tiltag vurderer virksomheden, at udledningerne reduceres med 37,8 procent.
Esbjerg Havn arbejder i forvejen målrettet med grøn omstilling og har blandt andet etableret landstrøm til skibe for at reducere brugen af dieselgeneratorer.
Blue Water er den største aktør på de landbaserede havneoperationer i Esbjerg og har fået opbakning til HVO-skiftet fra flere sider.