Ny måling: Høj leveringssikkerhed i det danske postmarked

99,8 procent af brevene når frem.
Det er resultatet af en ny kvalitetsmåling af brevområdet, som Trafikstyrelsen har fået lavet i maj.
Målingen bygger på 2.616 testforsendelser sendt til privatpersoner over hele landet – halvdelen med Dao og halvdelen med PostNord.
218 modtagere har dagligt registreret, hvornår posten ankom, og dermed også om selskaberne levede op til deres egne servicemål.
– Det er meget positivt, at kvalitetsmålingen viser, at posten kommer frem. Det er helt basalt og vigtigt, at man kan stole på det. Samtidig glæder jeg mig over, at Dao er lykkes med at have et ambitiøst servicemål og leve op til det i stort set alle tilfælde. Som en del af postaftalen vil vi også fremover følge med i, at postlovens krav om, at man skal kunne sende og modtage post i alle dele af landet bliver opfyldt, siger transportminister Thomas Danielsen i en pressemeddelelse.
Hos Dao kom 99 procent af brevene frem inden for fem dage – præcis som selskabet lover deres kunder.
PostNord arbejder med fem hverdage som servicemål og ramte i målingen 90 procent.
Den nye postlov, der trådte i kraft 1. januar 2024, har skabt fælles rammer for, hvordan markedet skal fungere. Alle landsdækkende postvirksomheder er nu forpligtet til at levere post til alle adresser og tilbyde en ensartet prisstruktur.
Som en del af aftalen blev det besluttet, at Trafikstyrelsen løbende skal gennemføre målinger af postens kvalitet.