Padborg-selskab tæt på tredobling af bundlinjen i udfordrende marked
For et år siden var Contino og adm. dir. Bruno Poulsen godt tilfredse med at fremvise en bundline med et overskud på 8,5 mio. kr. efter et par år med underskud.
Den positive udvikling er fortsat i det seneste regnskabsår, hvor årsresultatet har taget et gevaldigt spring til 23,3 mio. kr. Ifølge Bruno Poulsen har den udvikling da også overgået forventningerne, mens han lister tre primære årsager til det postive regnskab, hvor omsætningen også er vokset fra 436 mio. kr. til 508 mio. kr.
De to første punkter, som Bruno Poulsen nævner, er medarbejderne og effekten af et udfordret transportmarked.
- Vi har en dygtig medarbejderstab, der på tværs af selskaberne i gruppen har ydet en kæmpeindsats. Samtidig har presset på supply-chains over hele verden og den generelle knaphed på transportkapacitet haft den meget tydelige effekt, at kunderne i højere grad vægter leveringssikkerheden i deres valg af logistikpartnere.
- Prisen vil altid være en væsentlig parameter, men hvad nytter den billigste pris, når man ikke kan få sine varer afhentet. Det er selvfølgelig positivt for et firma som Contino, der altid har prioriteret at have kontrol over hele værdikæden og dermed ikke være afhængig af kapaciteten hos underleverandører, lydet det fra Bruno Poulsen, der i år har kunnet aflægge sit tredje årsregnskab som adm. dir. for Padborg-virksomheden.
I regnskabet lyder det også, at resultatet er påvirket "positivt af revurderede scrapværdier på materielle anlægsaktiver, der er afspejlet i anvendt regnskabspraksis".
Næsten spritny flåde
Som sidste punkt fremhæver Bruno Poulsen den fornyelse, man har foretaget af lastbilflåden hos Contino.
- De nyere lastbilers bedre ydelse har positiv indflydelse på både driftsøkonomien og er ikke mindst noget, som bliver påskønnet af mange kunder, siger han.
I løbet af 2022 og primo 2023 udskiftes i alt 226 trækkere. Produktionsvanskeligheder hos producenterne har forsinket leveringerne, men de første 105 er allerede i drift. Volvo udgør den største andel, men også MAN og Renault leverer et tocifret antal nye trækkere.
Herefter vil gennemsnitsalderen på hele flåden være under 2 år.
Også trailer-flåden står til en større modernisering. Schmitz Cargobull blev valgt som leverandør og har påbegyndt leveringen af i alt 140 nye presenningstrailere
Tror fortsat på positive takter
De positive resultater i Padborg for også direktøren til at se lyst på fremtiden - også selvom, at markedet i øjeblikket er - mildt sagt - udfordret.
- Der er selvsagt udfordringer nok at få øje på. De stærkt stigende brændstofpriser og den stadig mere udbredte mangel på chauffører skal selvfølgelig nævnes. Desuden oplever vi en foreløbig mild recession på vores store markeder i Europa, siger han.
Det for altså trods alt ikke Bruno Poulsen til at frygte fremtiden.
- Alligevel føler vi os godt rustet til at fortsætte den positive udvikling. Det bekræftes af en god start på det nye regnskabsår. Det gælder også for Niels Pagh Logistics A/S, der indgår i Contino-koncernen.
Regnskabsår | 2021/22 | 2020/21 | 2019/20 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 508 | 436 | 414 |
Bruttoresultat | 150,7 | 145,6 | 142,4 |
Resultat af primært drift | 32,2 | 13,1 | -4,3 |
Årets resultat før skat | 30,1 | 11 | -8,9 |
Årets resultat | 23,3 | 8,5 | -6,5 |
Balancestatus | 353 | 281,5 | 275,2 |
Egenkapital | 89,3 | 72,1 | 61,8 |
Antal ansatte | 393 | 405 | 470 |
Kilde: CVR |