Til kamp mod Amazon og DSV: Mærsk vil satse benhårdt på pakkemarkedet

I fremtiden skal halvdelen af omsætningen i Mærsks logistikafdeling komme fra kontraktlogistik, hvor virksomhedens særligt vil fokuserer på E-handel og pakkepost.
Derfor er det nødvendigt at tre- eller firdoble virksomhedens lagerkapacitet fortæller Ingrid Ebner, chef for kontraktlogistik hos Mærsk, til Børsen.
- Det er uden tvivl store investeringer, som vi skal foretage i netværket og for at få den rette drift, de rette bygninger og det rette udstyr, men det er indregnet i vores ekspansionsplaner, siger Ingrid Ebner, til Børsen.
Ingrid Ebner blev ansat hos Mærsk i 2021 efter 20 år hos Amazon. Og det er næppe tilfældigt, for det marked som Mærsk nu træder ind på er netop domineret af blandt andet Amazon. Af andre store selskaber kan nævnes kinesiske Alibaba samt den danske speditør DSV.
Her er Mærsk´s seneste logistikopkøb
Februar 2019: Vandegrift (USA) - Toldservice
Februar 2020: Performance Team (USA) - Varehuse og distribution
Juli 2020: KGH Customs Services (Europa/Globalt) - Toldservice
August 2021: Visible SCM (USA) - Varehuse og E-handel Logistik
August 2021: B2C Europe (Europa) - Varehuse og E-handel Logistik
November 2021: Senator International (global) - Luftfragt
December 2021: LF Logistics (Asien) - Varehuse og distribution
Februar 2022: Pilot Freight Services (USA) - Distribution og hjemmelevering
August 2022: Martin Bencher Group (Europa) - Specialtransport og projektfragt
Massiv lagerudvidelse
Allerede i 2022 voksede virksomhedens samlede antal af lager-kvadratmeter til mere end det dobbelte.
Det viser en opgørelse over Mærsks lagerfaciliteter, som Fremtidens Logistik har fået overdraget.
Artiklen fortsætter under billedet.
Virksomheden gik fra at råde over en lagerkapacitet på 3 mio. kvadratmeter til en kapacitet på 7,1 mio. kvadratmeter. Selvom Mærsk selv har bygget en god portion af de nye lagre, er størstedelen af dem tilføjet gennem opkøbet af den kinesiske logistikvirksomhed LF Logistics.
Lagerudvidelserne og satsningen på pakkemarkedet og kontraktlogistik, skal ses i lyset af et generelt større fokus på logistik hos Mærsk. De seneste år har Mærsk nemlig bevæget sig væk fra sine rødder i containerskibene, til at satse mere på hele logistikkæden.
Voldsom ekspansion: Så meget har Mærsk udvidet lagerkapaciteten