23948sdkhjf

Slut med diesel: Varebiler skal være grønne

Vejtransporten skal fra senest 2035 bidrage endnu mere til EU’s mål om klimaneutralitet – det har EU Parlamentet netop vedtaget med et stort flertal.

Af Jesper B. Nielsen, Transportmagasinet

Privatbilisterne er i fuld gang med at skifte deres diesel- og benzin-køretøjer ud med elektrificerede køretøjer – men når det gælder varebiler, står det knap så optimistisk til - hvis man ser på målene for et grønnere Europa.

Men det agter EU at få til at gå lidt hurtigere.

EU-Parlamentet har stemt for en strammere politik på området – og med 340 stemmer for, 279 imod og 21 hverken/eller har parlamentsmedlemmerne udtrykt deres støtte til aftalen med Rådet om reviderede præstationsnormer for både nye biler og varevognes CO2-emissioner i overensstemmelse med EU's øgede ambitioner på klimaområdet.

Der er tre hovedpunkter:

Vejtransporten skal bidrage mere til EU's mål om klimaneutralitet,

Der indføres en ny metode til vurdering af CO2-udledninger i hele køretøjets livscyklus,

Udlednings-grænseværdierne tilpasses til de faktiske udledninger.

Parlamentet har hermed godkendt de nye CO2-udlednings-reduktionsmål for nye personbiler og lette erhvervskøretøjer. Målene er en del af den såkaldte "Fit for 55"-pakke, der er et lovgivningsforslag om en ændring af præstationsnormerne for CO2-udledninger i biler og varebiler.

Den nye lovgivning udstikker kursen mod nul CO2-udledninger for nye personbiler og lette erhvervskøretøjer i 2035 (et EU-flådedækkende mål om at reducere CO2-emissionerne fra nye biler og varevogne med 100 pct. sammenlignet med 2021). De mellemliggende udledningsreduktionsmål for 2030 er fastsat til 55 pct. for biler og 50 pct. for varevogne.

Rapport hvert andet år

Det hollandske medlem af Europa-parlamentet Jan Huitema er ordfører for den nye forordning.

Hvert andet år fra og med udgangen af 2025 vil Kommissionen offentliggøre en rapport, hvori fremskridtene hen imod udledningsfri vejtransport evalueres.

- Forordningen tilskynder til produktion af nul- og lavudledningskøretøjer, og den indeholder en ambitiøs ændring af målene for 2030 og et nuludledningssmål for 2035, hvilket er afgørende for at opnå klimaneutralitet senest i 2050, er meldingen fra den hollandske ordfører, Jan Huitema.

- Disse mål skaber klarhed for bilindustrien og stimulerer innovation og investeringer for bilfabrikanterne. Køb af og kørsel med nuludledningsbiler vil blive billigere for forbrugerne, og der vil hurtigere opstå et brugtmarked. Det gør bæredygtig kørsel til en mulighed for alle, siger Jan Huitema.

Efter den endelige afstemning på plenarmødet skal teksten nu også formelt godkendes af Rådet, inden den offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende kort derefter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125