23948sdkhjf

Stor variation i godsmængderne i Europas største godshavn

Port of Rotterdam noterede hidtil usete ændringer i varestrømmene sidste år, men fastholdt mere eller mindre niveauet.

For Europas travleste godshavn i hollandske Rotterdam blev 2022 et år, hvor store variationer i varestrømmene viste sig i statistikken over håndteret gods – først og fremmest foranlediget af krigen i Ukraine.

Med 467,4 mio. tons var den samlede gennemstrømning i Rotterdam Havn næsten den samme (-0,3 procent) som i 2021, men de underliggende tal viser, at der var store ændringer.

Containergennemstrømningen faldt med 5,5 procent i TEU (-9,6 procent i tons), primært fordi containertrafikken til og fra Rusland nærmest gik i stå efter invasionen af Ukraine. Importen af LNG, hovedsageligt fra USA, steg med 63,9 procent som et alternativ til russisk gas. Samtidig steg kulimporten med 17,9 procent, da hovedsageligt tyske kulfyrede kraftværker blev brugt mere. I overensstemmelse med sanktionerne reducerede virksomheder importen af russisk olie, olieprodukter og kul, og det lykkedes at importere dem fra andre steder.

Tørlastsegmentet noterede en stigning på 1,7 procent til 80,1 mio. tons, mens mængden af flydende bulk voksede med 4,0 procent til 212,8 mio. tons. Ro-ro trafik steg 13,5 procent.

Allard Castelein, administrerende direktør for Port of Rotterdam Authority:

- 2022 var et ekstraordinært år på mange måder. Krigen og sanktionerne førte til ændringer i energistrømmene rundt om i verden og høje energipriser og derfor høj inflation og svækkelse af økonomien. Erhvervssektoren i Rotterdam og alle serviceudbydere var i stand til at reagere hurtigt og effektivt. Krigen har også vist risiciene for afgørende sektorer med stærk afhængighed af et land eller et begrænset antal lande, siger Allard Castelein.

På det finansielle område steg omsætningen i Rotterdam Havn med 6,9 procent til 825,7 mio. euro. Driftsomkostningerne steg med 8,3 procent til 282,2 mio. euro. Driftsresultatet før renter, afskrivninger og skat (EBITDA) steg 6,1 procent til 543,5 mio. euro. Nettoresultatet var uændret på 247,2 mio. euro.

Økonomien i Holland og Europa forventes at stagnere i 2023, og derfor forudser Port of Rotterdam, at godsgennemløbsmængderne falder en smule.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172