Piloterne ud af cockpittet
U.S. Air Force har tildelt selskabet Reliable Robotics en kontrakt, der skal afdække mulighederne for at automatisere store eksisterende fragtfly helt eller delvist.
Det skriver Reliable Robotics i en pressemeddelelse.
USA’s militær har anvendt fjernstyrede og autonome droner i stort omfang siden slutningen af 1990’erne – både til overvågning og indhentning af efterretninger og egentlige kampopgaver.
Men U.S. Air Force retter nu blikket mod mulighederne for at ombygge store fragtfly til fjernstyring eller helt autonom drift. Derfor har luftvåbnet nu bedt selskabet Reliable Robotics – der er specialist i sikre og pålidelige automatiseringsløsninger – om at undersøge mulighederne for en automatisering. Det kunne eksempelvis være U.S. Air Force mange gamle lufttankfly af typen KC-135 (der er baseret på Boeings klassiske passagerfly Boeing 707.
Ønsket om at automatisere stor fragtfly skyldes i høj grad, at U.S. Air Force har svært ved at rekruttere, uddanne og fastholde personel i et samfund, hvor små årgange har skærpet kampen om arbejdskraften.
Ved at automatisere eksisterende håber flyvevåbnet, at det bliver muligt at forbedre udnyttelsen af fragtflyene og øge det operationelle tempo i de militære forsyningskæder.
- En automatisering vil have stor værdi for USA’s væbnede styrker, fordi det vil bidrage til at afhjælpe efterspørgslen efter kort- til mellemdistance punkt til punk logistik, uden det kræver fremstilling af nye fly. Det vil sikre at kritiske logistikkapaciteter er tilgængelige med kort reaktionstid og i øget omfang, udtaler er tilgængelig i høj hastighed og stor skala til alle regioner, siger oberst Sean R. McClune fra United States Airforce.
Det er altså et udviklingsprojekt i et meget tidligt stadie. Derfor bliver det næppe en løsning, der vinder indpas på i den civile luftfragt inden for en overskuelig fremtid. Men lykkedes det for U.S. Airforce, så vil de autonome civile fragtfly følge efter på et eller andet tidspunkt.