23948sdkhjf

Tradelens Light?

Containersværvægtere bakker op om nyt digitalt bill of lading-projekt.

Ni af den globale søfarts største containerrederier, har onsdag forpligtet sig til at digitalisere den omfattende og støvede papirgang, der stadigt følger i kølvandet på moderne søfart. Projektet stiler efter at gøre de såkaldte bill of Ladings 100 procent digitale i 2030.

Men allerede om fem år er målet en digitalisering på 50 procent.

Rederierne bag projektet tæller blandt andet italiensk schweiziske MSC, danske Maersk og franske CMA CGM.

Dermed ser det ud til, at skårene efter IBM’s og Maersks ambitiøse og forliste maritime digitaliseringsprojekt ”Tradelens” er blevet fejet op. Dermed er der skabt vej for et nyt fælles digitalt maritimt ”fragtbrev”, der forhåbentligt bliver en stærkt tiltrængt modernisering af søfarten.

Bill of Lading

Der er som nævnt ni af verdens største rederier, der står bag sammenslutningen Digital Container Shipping Association – DCSA, der blev stiftet i 2019).

Det er ud over MSC, Maersk og CMA CGM, containerrederierne ZIM, Hapag-Lloyd, Evergreen, HMM, Yang Ming og One, der har underskrevet aftalen mellem parterne.

En af de store containerrederier, der bakker op om digitaliseringsprojektet, er som nævnt MSC, der præsenterede sit eget digitale eBL-system i april 2021.

MSC fremhæver blandt andet en langt hurtigere og smidigere dokumentgang, og øget sikkerhed i forhold til svindel, forfalskninger og tab.

- Jeg er meget glad for, at MSC kan tage dette store skridt mod en papirløs handel. Vores banebrydende MSC eBL-løsning har allerede forvandlet forsendelsesoplevelsen for adskillige kunder at vores kunder ved at gøre processen hurtigere, enklere og mere effektiv end nogensinde før. Oven i disse fordele vil flytning til 100 procent eBL bidrage til vores klimamål, efterhånden som vi bevæger os mod netto nul 2050, udtaler Søren Toft – MSC’s danske topchef, i en pressemeddelelse fra rederieret.

DCSA skønner i en pressemeddelelse, at et farvel til fysiske dokumenter til fordel for digitale vil medføre en besparelse på de direkte omkostninger på 6,5 milliarder USD årligt, for alle de berørte aktører.

Men der ligger angiveligt en endnu større gevinst ved en digitalisering af Bill of Lading (konnossementer), fordi den ”analoge papirgang” er en lænke om anklen på den globale samhandel. Her skønner DSCA, at digitale bill of ladings vil muliggøre en ekstra vækst i den globale samhandel på årligt 30-40 milliarder USD.

Oven i kommer en langt mindre frustrerende ”kundeoplevelse” og en pæn gevinst i form af forbedret bæredygtighed.

Juridisk schweizerkniv

Det maritime fragtbrev er et af de vigtigste handelsdokumenter inden for den globale containerfragt. Bill of Lading fungerer som et ejendomsdokument på fragten, kvittering for afsendte varer og en registrering af aftalte vilkår og betingelser.

Rederierne udsteder angiveligt 45 millioner Bills of Ladings årligt. Kun 1,2 procent af dem er i dag digitale. Der er med andre ord langt til målstregen.

Afhængigheden af de fysiske dokumenter er ikke bare ekstremt gammeldags på et tidspunkt, hvor e-mailen fylder 40 år. Det skaber også særlige udfordringer i forsyningskæderne, fordi manglede dokumenter kan betyde, fragten ikke losses og udleveres. Det skaber forsinkelser og spild, der aldrig vil opstå med et digitalt fragtbrev.

Elektroniske konnossementer vil også lette arbejdsgange og effektiviteten hos kunder, banker, toldmyndigheder og andre interessenter i forsyningskæderne.

- Digitaliseringen af international handel rummer et enormt potentiale for verdensøkonomien ved at reducere friktion og, efterhånden som handel bringer velstand, og eBL yderligere vil muliggøre handel, hjælpe med at bringe millioner ud af fattigdom. Dette varsler starten på en ny æra inden for containerfragt, da industrien går over til skaleret automatisering og fuld papirløs handel. Dokumentdigitalisering har magten til at transformere international handel og kræver samarbejde fra alle interessenter. Jeg bifalder vores medlemmers lederskab ved at gå sammen for at nå denne vigtige milepæl, udtaler Søren Bagge, der er CEO i DCSA i pressemeddelelsen fra sammenslutningen.

Modvind i vente

Med ni af verdens største containerrederier i ryggen står DCSA og målet om en digitalisering på et solidt fundament. Men digitaliseringen af det maritime fragtbrev vil ikke blive modtaget med begejstring alle steder i forsyningskæderne.

Her er er mange, hvis forretning er bygget op omkring den tunge papirgang. Derfor er det også afgørende for projektet at andre sværvægtere – blandt andet myndigheder bakker op om en digitalisering.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109