Mærsk og MSC går hver til sit

Verdens største containerrederi MSC og Mærsk vil ikke forlænge den Vessel Sharing Agreement (VSA), som de oprettede i 2015. Dermed ophører den såkaldte 2M alliance, når den 10-årige aftale udløber i januar 2015.
Det oplyste MSC og Maersk i en fælles pressemeddelelse onsdag.
I en fælles erklæring udtaler CEO Vincent Clerc fra A. P. Møller - Mærsk og CEO Søren Toft fra MSC:
- MSC og Mærsk erkender, at meget har ændret sig, siden de to virksomheder underskrev den 10-årige aftale i 2015. Ophævelsen af 2M-alliancen baner vejen for, at begge virksomheder kan fortsætte med at forfølge deres individuelle strategier, lyder det fra de to topchefer.
Fortsat samarbejde
- Vi har sat stor pris på partnerskabet og ser frem til et fortsat stærkt samarbejde i resten af aftaleperioden. Vi er fortsat fuldt ud forpligtet til at levere 2M-alliancens tjenester til kunder hos MSC og Mærsk.
De to rederier fremhæver, at meddelelsen ikke har nogen umiddelbar indflydelse på de tjenester, der tilbydes til kunder, der bruger 2M-alliancen handler.
De to rederigiganter lover, at de vil kommunikere med deres respektive kunder for at støtte under og efter udfasningen af 2M-alliancen.
Kritik af rederi-alliancer
Rederi-alliancer er ikke nogen ny opfindelse. Men de forskellige former for kommercielt samarbejdet har i flere omgang bragt rederierne i konkurrence- og kartel-myndighedernes søgelys.
Myndighederne har dog accepteret de såkaldte Vessel Sharing Agreements VSA, hvor flere rederier samarbejder om at optimere udnyttelsens skibenes kapacitet. Det er en fordel på to punkter. Dels reducerer rederiet sejlads med tomme containerslots på skibe og dels gør VSA-aftalen det muligt, at tilrettelægge sejlplaner, så skibene ikke sejler oven i hinanden. Det gavner kunderne, fordi deres containere skal vente i kortere tid, før der kommer et containerskib.
Men transportkøbernes begejstring for fleksibiliteten er styrtdykket de sidste to år, hvor containerfragtraterne er steget med raketfart og containerrederiernes indtjening er fulgt med op til et historisk højt niveau, der næppe vender tilbage.
Rederiernes ratefest er allerede historie, men transportkøberne og konkurrencemyndighederne er begyndt at se med stadigt mere kritiske øjne.
Derfor er det også et åbent spørgsmål, om alliancernes dage er ved at være talte. Der er andre rederialliancer, der udløber senere end 2M alliancen. Men der hersker begrundet tvivl om de får lov til at fortsætte, når de udløber.
FAKTA
2M alliancen
2M er en containerskibsdelingsaftale (VSA), der blev introduceret i 2015 Maersk og MSC med det formål at sikre konkurrencedygtige og omkostningseffektive operationer trafikkerne mellem Asien og Europa, over Atlanten og over Stillehavet.