23948sdkhjf

Postnord griber til kunstig intelligens for at mindske kørslen

Lykkedes det at reducere antallet af kørte kilometer med én procent, kan løsningen tilbagebetales på blot 3 måneder.

Postnord håber at kunne reducere antallet af kørte kilometer med op til ti procent, ved at mindske pladsspildet i deres containere. Derfor har virksomheden investeret i et nyt software-system, som skal optimere lastningen på transportfirmaets terminaler.

Softwaren er baseret på kunstig intelligens og er udviklet i samarbejde med IT-konsulenten TCS. I samspil med et kamera kan systemet vise, hvor meget den enkelte lastbil kan lastes med, og hvordan den skal lastes for at kapaciteten udnyttes mest muligt.

- Førhen var fyldningsgraden af vores lastbiler baseret på et manuelt skøn, og vores transportplanlæggere havde manglende tiltro til dataen. Derfor blev det hurtigt tydeligt, at vi manglede et automatisk system, der kunne udregne kapaciteten mere nøjagtigt, siger Christian Østergaard, som er senior strateg IT hos Postnord.

Han fik idéen til systemet efter et besøg hos TCS, hvor han blev introduceret til algoritmer der kunne generere 3D-modeller. I samarbejde med TCS blev idéen omsat til et system, hvor lastbilernes fyldningsgrad kunne fastslås af de sikkerhedskameraer, som i forvejen fandtes på Postnords terminaler.

Penge og klima

Postnord laster dagligt mere end 600 containere, der efterfølgende fragtes rundt i norden med lastbiler.

Hvis kapaciteten i lastbilerne udnyttes bedre, skal der køres færre ture. Det giver både en økonomisk besparelse og en reduktion af virksomhedens klimaaftryk. Hvor stor den konkrete besparelse er, er dog stadig uvist.

- Indikationer viser, at vi kan reducere antallet af kørte kilometer med mellem fem og ti procent, når systemet et fuldt implementeret. En reduktion af kørte kilometer på 1 procent, kan betale systemets implementering på 3 måneder, siger Christian Østergaard.

Ikke i brug endnu

På nuværende tidspunkt har Postnord taget systemet i brug på 18 af selskabets terminaler i henholdsvis Danmark og Sverige. Postnord forventer at udrulle teknologien til de øvrige terminaler i løbet af det kommende år.

- PostNord har 42 terminaler i Norden. Det vil tage nogen tid, idet alle terminaler ikke har den samme infrastruktur på kameraområdet. Det er op til vores operationelle enheder at bestemme i hvilken rækkefølge det sker, men vi har rekommanderet at man tager de største terminaler i Sverige først sammen med vores største cross border terminaler i Norden, siger Christian Østergaard.

Han tilføjer, at det kræver både involvering af sikkerhedspersonale, lokale transportplanlæggere og IT-implementeringspartnere at få skaleret løsningen til andre terminaler.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141