23948sdkhjf

IMO-lande bekræfter redningsregler

Men den nye italienske regering skaber usikkerhed for rederier, der bjærger flygtninge og migranter i havsnød.

På et møde i den maritime søsikkerhedskomité under IMO har medlemslandene netop bekræftet hinanden i, hvilke regler og aftaler der gælder ved redning af migranter, bådflygtninge og andre overlevende.

Der er en helt klar ansvarsfordeling, når et civilt skib kommer nødstedte migranter eller bådflygtninge til undsætning.

Det er konklusionen på netop afsluttede drøftelser i IMO's komité for maritim sikkerhed, som mødtes første gang fysisk siden corona brød ud, hvor medlemmerne har genbekræftet tilslutningen til vedtagelse af en ny resolution på dansk initiativ.

Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.

Maersk Etienne

Initiativet opstod som konsekvens af en hændelse i Middelhavet i sensommeren 2020, hvor det danske skib 'Maersk Etienne' samlede 27 nødstedte migranter op.

Migranterne nåede at være på Maersk Etienne i 38 dage, før de kunne overføres til NGO-skibet ’Mare Jonio’.

- Episoden fra 2020 viste, at der var et stort behov for at se hinanden i øjnene og bekræfte, hvad det er for aftaler, der gælder, når sådan en situation opstår. Handelsflåden skal ikke være redningstjeneste, men når en nødsituation opstår, så hjælper vi selvfølgelig. Men når den umiddelbare krise er løst, så skal myndigheder stå klar til at tage over, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Ingen nye regler

Der introduceres således ikke nye regler med resolutionen, men det er en konfirmering af, hvad der gælder af regler og aftaler.

Af afgørende punkter kan nævnes, at hurtig ilandsætning af overlevende vejer tungt og at samarbejde mellem stater er vigtigt.

- Det kan virke overflødigt at gentage det, som man allerede er enige om. Men hele forløbet omkring Maersk Etienne viser, at det er vigtigt at genbesøge disse aftaler fra tid til anden. Der er også et stort hensyn til de søfolk, som bliver involveret i redningsaktionerne, og det er også nævnt i resolutionen, siger Maria Skipper Schwenn.

Italiensk kursændring

IMO-bekræftelsen af reglerne og ansvarsfordelingen ved redning af migranter, bådflygtninge og andre skibbrudne til søs kommer samtidig med, at den nye italienske regering strammer kursen over for flygtninge markant.

Italiens nye premierminister, Giorgia Meloni, er netop blevet valgt på et politisk program, hvor afvisningen af migranter og flygtninge er et centralt løfte til de italienske vælgere.

»Borgerne har bedt os om at forsvare Italiens grænser, og denne regering vil ikke løbe fra sit løfte,« skriver Giorgia Meloni i et tweet efter hård kritik fra blandt andre Frankrig.

Kritikken kommer efter den italienske regering har nægtet at modtage 237 migranter, der befandt sig på skibet Ocean Viking, der i mere end to uger har ventet for anker uden for havnen i Catania på Sicilien.

Frankrig har nu indvilliget i at modtage migranterne, som Ocean Viking – der er chartret af den franske NGO-organisation SOS Méditerranée til at bistå migranter og flygtninge, der forsøger at passere fra Nordafrika til Sydeuropa, nu sejler til Marseille.

En talsmand fra den franske regering har taget afstand fra den italienske kursændring og henviser her til EU’s regler og flygtningekonventionen. Men Giorgia Meloni-regeringens udmelding skaber usikkerhed, om Italien faktisk vil modtage bjærgede flygtninge fra handelsskibe, som de er forpligtet til ifølge IMO’s regler og internationale konventioner.

FAKTA:

Resolutionen opfordrer flagstater, kyststater og havnestater, samt rederier, skibsførere, de søfarende og andre relevante organisationer at sikre liv til søs ved at:

- Tage behørigt hensyn til behovet for hurtigt og effektivt samarbejde i alle faser af en eftersøgnings- og redningsoperation.

- Minimere den tid overlevende forbliver ombord på skibet.

- Tage hensyn til, at i henhold til international lov er en eftersøgnings- og redningsoperation ikke afsluttet, før de overlevende er sat i land et sikkert sted.

- Fremme samarbejdet mellem kyststater og skibes flagstater involveret i SAR-operationer i overensstemmelse med forpligtigelserne i SOLAS og SAR-konventionen.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109