23948sdkhjf

DB Schenker står over for salg

Forbundsregeringen i Berlin vil sælge speditions- og logistikgiganten DB Schenker.

Maersk og DSV nævnes i tyske medier – sammen med Kuehne + Nagel - som mulige købere af DB Schenker, hvis et flertal i forbundsdagen giver grønt lys for et salg.

Det skriver blandt andre mediet Tagesschau.de.

Salgsplanerne vækker ikke overraskende kritik fra tyske fagforeninger.

Ifølge telegrambureauet Reuters har den tyske regering nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter for regeringen og de tyske statsbaner Deutsche Bahn, der for nyligt har anbefalet et salg af DB Schenker.

Enten ved et direkte salg eller ved en børsnotering.

Privatisering

Da EU i 80’erne og starten af 90’erne satte gang i en liberalisering af statslige infrastrukturinstitutioner – specielt jernbaner og postvæsener – fik de statslige ejere travlt med at gøre selskaberne konkurrencedygtige nok til at de kunne klare sig i en fri og konkurrence med privatejede konkurrenter.

Derfor opkøbte statsejede selskaber i hele EU - som Post Danmark, Deutsche Post og Deutsche Bahn – kommercielle transport og logistikselskaber med skatteydermilliarder i ryggen.

Opkøbsbølgen satte i øvrigt gang en kæmpe konsolideringsbølge i den europæiske speditions- og logistikbranche, som stadig er i gang.

Omstridt beslutning

Viceformanden for bestyrelsen i DB Schenker – der også er fungerende administrerende direktør i DB Schenker, er fagforeningsformanden i Jernbane- og Transportforbundet EVG, Klaus-Dieter Hommel. Han bekræfter salgsplanerne og han er ikke overraskende stærkt kritisk over for salgsprojektet.

Salget vil dog næppe blive en realitet før i 2024.

Hommel betegner planerne som økonomisk nonsens og peger på, at Deutsche Bahn-datterselskabet DB Schenker leverer 30 procent af jernbaneselskabets salg og at DB Schenker faktisk leverer stabile overskud.

DB Schenker har dog tidligere haft alvorlige problemer med røde tal på bundlinjen. Derfor ser det antageligt også attraktivt ud for regeringen i Berlin at sælge, mens DB Schenker klarer sig godt. Et salg vil formentlig kunne være med til at kunne finansiere tiltrængte vedligeholdelser og udbygninger af den skinnebårne passagertrafik i Tyskland.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125