23948sdkhjf

IRU kræver grøn EU-støtte på lige fod med jernbanen

International vognmandsorganisation kritiserer udelukkelse af vejgodstransporten i grønt støtteforslag.

Europa-Kommissionen har fremsat et forslag, der vil gøre det lettere for medlemsstaterne at indføre støtte til den grønne omstilling inden for transporten på skinner, indre vandveje og multimodale trafikker.

Forslaget møder kritik fra den internationale vognmandsorganisation IRU, der ønsker at ordningen også kommer til at omfatte vejgodstransporten.

IRU påpeger, at vejgodstransporten udfører næsten halvdelen af godstransporten i EU.

Europa-Kommissionen har fremsat et forslag til en ny rådsforordning, der giver Kommissionen mulighed for at fravige kravet om en  forudgående anmeldelse i henhold til EU's statsstøtteregler for visse former for støtte til jernbaner, indre vandveje og multimodal transport.

-Vi glæder os over Kommissionens forslag om at gøre statsstøtteprocedurer nemmere, når det kommer til dekarbonisering af transport, og at multimodal, herunder intermodal, transport er inkluderet. Det er imidlertid forkert at udelukke vejtransportformer fra tilskud, der er designet til at understøtte den grønne omstilling i hele transportsektoren, udtaler Raluca Marian, der er IRU EU Advocacy Director i IRU.

Marian tilføjer:

"Dekarbonisering uden at investere vejgodstransporten er forgæves, når man tager i betragtning, at vejgodstransporten tegner sig for mere end 45 procent  af godstransporten i EU. Alle transportformer har brug for incitamenter, hvis EU skal nå sine Green Deal-mål.

IRU påpeger også, at en lettere adgang til statsstøtte til alene jernbane, indenlandske vandveje og multimodale transporter er konkurrenceforvridende.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.132