23948sdkhjf

Kinesisk stats-rederi køber del af tysk containerterminal

COSCO Shipping overtager 35 procent af den hamborgske containerterminal Tollerort.

Containerterminalen Tollerort (CTT) i Hamborg bliver nu ”den foretrukne” havneterminal for COSCO Shipping Ports, der er hjemmehørende i Hongkong, men ejet af rederiet COSCO Shipping, der er et statsejet kinesisk selskab.

Det fremgår af en skriftlig meddelelse fra HHLA, Hamburger Hafen und Logistik, der ejer containerterminalen CTT.

Kinesisk medejerskab

Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) og COSCO Shipping Ports Limited (CSPL) har for nylig afsluttet forhandlinger om en strategisk investering fra CSPL i CTT.

CSPL, en terminaloperatør noteret på børsen i Hongkong og en del af COSCO Shipping Group, overtager en minoritetsandel på 35 procent i containerterminalen CTT, der er en af tre HHLA containerterminaler i Hamburgs havn. Terminalen har fire kajer og 14 containerkraner. COSCO’s største containerskibe med en kapacitet på 20.000 TEU og mere håndteres her. Med sine fem spor er terminalens egen jernbanestation forbundet til baglandet, hvilket betyder, at varer hurtigt kan flyttes mellem CTT og europæiske destinationer.

HHLA forventer, at samarbejdet vil styrke forholdet til den kinesiske partner samt give langsigtet planlægningssikkerhed for CTT og sikre kapacitet og beskæftigelse i havnen i Hamburgs. Med CSPL's minoritetsinteresse bliver CTT et "foretrukket knudepunkt" i Europa – som det fremgår, hvilket betyder, at det vil være det foretrukne omladningspunkt for COSCO.

Angela Titzrath, bestyrelsesformand i HHLA:

- Den maritime verden står i øjeblikket over for intense ændringer. Langsigtede, tillidsfulde kundeforhold - ligesom dem HHLA har haft i 40 års handel med Kina - er meget vigtigere nu. Det første kinesiske fartøj blev håndteret på Tollerort tilbage i 1982. Siden da er terminalen blevet et knudepunkt for linjetjenester i det, der nu er COSCO Shipping Lines. På denne baggrund forfølger HHLA og COSCO ligeledes målet om med succes at sikre fremtiden for CTT og en endnu mere effektiv sammenfletning af kinesiske logistikstrømme i Hamborg, siger hun.

Zhang Dayu, direktør i CSPL:

- Containerterminal Tollerort i Hamborg er en af de vigtigste logistiksites i Europa og har fremragende fremtidige udviklingsmuligheder. Vi ser frem til at arbejde sammen med vores partner HHLA for at frigøre det eksisterende potentiale og videreudvikle terminalen, siger Zhang Dayu.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172