23948sdkhjf

- Vi har glemt digitalisering og den grønne omstilling

Coronakrisen har skygget for branchens udfordringer fra før marts 2020, mener ATL-formand Peter Bjerregaard Jepsen.

Inden coronakrisen for alvor ramte i foråret 2020, stod især to udfordringer højt på dagsordenen i den danske transportbranche; den grønne omstilling og digitalisering.

Pandemien har krævet al vores opmærksomhed, men nu er det på tide igen at bryde hjernen med grønnere drivmidler og nye teknologier frem for på Covid-19.

Sådan lød budskabet fra Peter Bjerregaard Jepsen, formand i ATL og erhvervspolitisk chef i Danske Fragtmænd, da han talte ved arbejdsgiverorganisationens årsdag på Hindsgavl Slot – på dagen, hvor Covid-19 i Danmark officielt mistede sin status som samfundskritisk sygdom.

Grøn omstilling glemt?

- Under coronapandemien har vi fuldstændig glemt de udfordringer, vi stod med tidligere og synes var næsten uoverstigelige; digitaliseringen og den grønne omstilling. Nu er det på tide, vi får tændt det lange lys igen og italesætter, hvad det er for scenarier, vi ser ind i. Det er et spørgsmål om, at virksomheder, eksperter og politikere går sammen og finder en vej, der er fremkommelig. For der er nok, der har løsningsvisioner for den grønne omstilling i transportbranchen, men hvis ikke man kan producerede det materiel, de i deres fantasi har forudsat, der skal til, har branchen et alvorligt problem, sagde Peter Bjerregaard Jepsen.

ATL-formanden luftede desuden ideen om et nyt disruptionråd i stil med dét, tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen tog initiativ til at nedsætte i 2017 med fokus på digitaliseringens kraftige forandring på erhvervslivet.

Et sådant skulle fokusere på coronapandemiens forandring på det danske samfund.

- Vi har som transportbranche en udfordring med at forstå, hvad coronakrisen har betydet for vores forretningsmodel. Vi er blevet overrasket over, hvor hurtigt beskæftigelsessituationen i transportbranchen ændrede sig. Da danskerne samtidig omlagde forbrugsmønstrene, kom der ekstra pres på transportbranchen. Det har betydet, at vi er i en usædvanlig gunstig arbejdsmæssig situation, hvor der er nok at lave, men hvor vi er truet på manglende kapacitet. Vi mangler simpelthen folk. Rekruttering af nye chauffører kan gå hen og blive et alvorligt problem, lød det fra Peter Bjerregaard Jepsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125