Maersk Line satser for alvor på methanol

A.P. Møller – Maersk A/S annoncerede i juli, at rederigiganten havde bestilt det første methanol-drevne containerfeederskib i Verden. Nybygningen vil have en kapacitet på 2.100 TEU og den vil blive sat i drift allerede i 2023.
Men nu tager A.P. Møller – Mærsk for alvor det første store skridt mod en fossilfri fremtid med ordren på otte store oceangående containerskibe. Det første containerskib forventes klar allerede i første kvartal 2024.
Det skriver Maersk Line i en pressemeddelelse i dag tirsdag.
De otte containerskibe, der angiveligt får en kapacitet på omkring 16.000 TEU (20-fods containere skal bygges på værft hos Huyundai Heavy Industries (HHI). Maersk har ud over ordren på otte nybygninger taget option på yderligere fire skibe i 2025.
De otte nye containerskibe skal erstatte ældre containerskibe og de vil angiveligt sikre en reduktion i rederiets samlede CO2-udledning på omkring én millioner tons.
Maersk forrest
Ordren betyder ifølge A.P. Møller, at rederiet bliver det første, der kan tilbyde kunderne en reelt fossilfri transport i større skala på de oversøiske ruter.
Mere end halvdelen af Mærsks 200 største kunder har allerede sat – eller er i gang med at sætte –ambitiøse, videnskabsbaserede nul-kulstofmål for deres forsyningskæder.
Som en del af Mærsks løbende samarbejde med kunder, hvor mange beskrives som ledende inden for bæredygtighed – herunder Amazon, Disney, H&M Group, HP Inc., Levi Strauss & Co., Microsoft, Novo Nordisk, The Procter and Gamble Company, PUMA, Schneider Electric, Signify, Syngenta og Unilever, har parterne forpligtet sig til aktivt at anvende skalerede nul fossilfri løsninger til deres Søfragtsløsninger. Maersk forventer, at mange flere vil følge efter i de kommende år.
Dual fuel
Skibene leveres med en dobbeltbrændstofmotoropsætning. Det vil sige, at de ud over at sejle på biometanol eller e-metanol, er i stand til at sejle på konventionelt svovlfattigt brændstof. En løsning, der er nødvendigt, da produktionen og infrastrukturen til distribution af biometanol og på længere sigt e-metanol, forventes at udgøre en udfordring flere år frem i tiden.
De ekstraordinære anlægsudgifter (CAPEX) til kapaciteten med dobbelt brændstof, som muliggør drift på både methanol og konventionelt lavt svovlbrændstof, vil ligge i området 10-15 procent af den samlede pris, hvilket gør det muligt for Mærsk at tage et betydeligt spring fremad i sin forpligtelse til at anvende skalerede CO2-neutrale løsninger, der gør at rederiet vil blive førende inden for dekarbonisering af den globale containerlogistik.
- Tiden til at handle er nu, hvis vi skal løse skibsfartens klimaudfordring. Denne ordre viser, at CO2-neutrale løsninger er tilgængelige i dag på tværs af containerskibssegmenter. Maersk har forpligtet sig over for det stigende antal af vores kunder, der ønsker at decarbonisere deres forsyningskæder. Ydermere er dette et solidt signal til brændstofproducenter om, at en betydelig efterspørgsel på markedet efter fremtidens grønne brændstoffer vil vokse hurtigt, siger Søren Skou, administrerende direktør, A.P. Møller - Mærsk.
Bæredygtig metanol
Mærsk lover at rederiet hurtigst muligt vil drive fartøjerne på kulstofneutral e-methanol eller bæredygtig bio-methanol.
At skaffe en tilstrækkelig mængde kulstofneutral methanol fra dag ét i brug vil være udfordrende, da det kræver en betydelig forøgelse af produktionskapaciteten af reelt kulstofneutral methanolproduktion. En udfordring, som A.P. Møller – Mærsk aktivt samarbejder om med en række aktører.
Skibene vil blive designet til en fleksibel driftsprofil, der gør dem i stand til at fragterne effektivt på tværs af mange forskellige handelsruter, under hensyn til kundernes behov.
Selve dualfuel-drivlinjen – der gør skibene i stand til at sejle på fossilfrit methanol i takt med, det bliver tilgængeligt – bliver udviklet i samarbejde med
og tilføje fleksibilitet med hensyn til kundernes behov. De vil have en methanol-fremdriftskonfiguration udviklet i samarbejde med producenter, herunder MAN ES, Hyundai (Himsen) og Alfa Laval, som repræsenterer en betydelig opskalering af teknologien fra den tidligere størrelsesgrænse på omkring 2.000 TEU.
Dansk flag
Skibene vil blive klassificeret af American Bureau of Shipping og sejle under dansk flag.