23948sdkhjf

Hapag-Lloyd kobler sig på container-eventyret

Tyskerne er endnu et selskab i rækken til at præsentere svimlende halvårsregnskab.

Man skulle nok have været containerrederi første halvår af 2021.

En efter en offentliggør de største af slagsen på globalt det ene fantastiske halvårsregnskab efter det andet.

Senest tyske Hapag-Lloyd, der netop har annonceret et H1-regnskab med en stigning indtægterne på hele 51 procent til 8,8 mia. euro - hovedsageligt på grund af en 46 procent højere gennemsnitlig fragtrate på 1.612 dollars/TEU mod 1.104 dollars/TEU i første halvår 2020.

Koncernoverskuddet steg til 2,7 mia. euro.

- På et marked med meget stor efterspørgsel efter containertransporter har vi nydt godt af markant forbedrede fragtrater og ser tilbage på et meget godt første halvår. Blandt andet kunne vi reducere vores nettogæld med 1,5 mia. dollars, selvom vi udbetalte et betydeligt højere udbytte i forhold til året før, siger Rolf Habben Jansen, administrerende direktør i Hapag-Lloyd.

Fragtprisudviklingen var et resultat af stor efterspørgsel kombineret med knappe transportkapaciteter og alvorlige infrastrukturelle flaskehalse. Desuden var den gennemsnitlige bunkerpris cirka 27 dollars lavere per ton sammenlignet med samme periode 2020.

- Vi er naturligvis glade for dette ekstraordinære økonomiske resultat. Men flaskehalse i forsyningskæderne fortsætter med at forårsage enorme belastninger og ineffektivitet for alle markedsdeltagere, og vi er nødt til at gøre vores yderste for at løse dem i fællesskab så hurtigt som muligt. Når vi ser på markedsmiljøet i dag, tror vi dog ikke på, at situationen snart vil vende tilbage til det normale - på trods af alle de bestræbelser, der er gjort, og den ekstra containerkapacitet, der er kommet på markedet. Vi forventer i øjeblikket, at markedssituationen først vil lette i første kvartal af 2022, siger Rolf Habben Jansen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236