23948sdkhjf

Grønt udspil kræver lang indfasning

Med 19 initiativer vil regeringen sikre grønne byer og en levende hovedstad.

Regeringen præsenterede onsdag udspillet ’Tættere på – Grønne byer og en hovedstad i udvikling’ med 19 nye initiativer, der skal styrke den grønne omstilling i landets større byer og sikre en hovedstad, der er endnu bedre at bo og leve i.

Socialdemokratiet foreslår blandt andet, at en række kommuner får mulighed for at skærpe miljøzonerne og at etablere nul-emissionszoner.

- Alt for mange danskere bliver alvorligt syge eller dør for tidligt af luftforurening særligt i de største byer. Derfor vil vi nu tage de næste skridt for renere luft i byerne. Kommunerne får simpelthen en række nye, slagkraftige redskaber i værktøjskassen, som de kan bruge til at tage fat på forureningen fra blandt andet dieselpersonbiler uden partikelfiltre og ældre brændeovne, siger miljøminister Lea Wermelin.

Derudover vil regeringen også sikre, at infrastrukturen understøtter udviklingen med blandt andet en udvikling af Københavns Lufthavn.

- Vores infrastruktur binder Danmark sammen. Samtidig er det vigtigt, at vi er koblet solidt til resten af verden. Her er luftfarten helt afgørende, og især Københavns Lufthavn, som er indgang til hele Danmark for en stor del af både forretningsrejsende og turister. Det skal vi fastholde og bygge videre på, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Kræver indfasning

Hos De Bilimportører er man enig med regeringen i, at Danmark bringes op på et niveau, hvor der stilles krav til personbilernes miljøbelastning.

- Hvis vi for alvor skal bilernes miljøbelastning til livs, er det helt naturligt, at samfundet stiller krav til de biler, der kører på vejene. Ældre biler forurener typisk mere end nye biler, der skal leve op til højere miljø- og klimakrav. Derfor er der en oplagt klimagevinst i at udskifte ældre biler med nye. Vi så gerne, at de kommende krav kommer til at gælde for både benzin- og dieselbiler, siger Mads Rørvig, administrerende direktør hos De Danske Bilimportører.

Han advarer dog samtidig om, at de nye miljøzone-muligheder kræver god indfasningstid i kommunerne og hos danske brugere af vejene.

- Vi skal hurtigst muligt have den nyeste teknologi ud på de danske veje, så vi kan høste klima- og miljøgevinsterne. Men det skal naturligvis ske med en ordentlig indfasning, så danskerne i god tid kan tage højde for de nye miljøzoner, når bilen alligevel skal skiftes, siger Mads Rørvig og fortsætter:

- Særligt forslaget om nulemissionszoner er meget vidtgående og kan næppe indføres uden en særlig lang indfasningsperiode, da udbuddet af el- og brintbiler med tilstrækkelig rækkevidde skal være større. Det afgørende er, at vi som minimum stiller krav til, at en bil skal have Euronorm 5 (biler fra 2013) og gerne euronorm 6 (biler fra 2015), siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125