23948sdkhjf

Pæn på toppen – ikke god nok på bunden

Leman 2020: Hackerangreb koster på årsresultatet.

På trods af coronapandemi og brexit præsterede transportkoncernen Leman i 2020 en stabil omsætning på 2,24 mia. kr. mod 2,27 mia. kr. i 2019.

Koncernen præsenterer samtidig et resultat før skat på 13,8 mio. kr. mod 23,2 mio. kr. året før. Resultatet er en direkte konsekvens af et massivt hackerangreb, som ramte i foråret 2020 og medførte en ekstraordinær omkostning på minimum 30 mio. kr.

- Vi må erkende, at 2020 ikke lever op til vores regnskabsmæssige forventninger, siger administrerende direktør i Leman Group, Thomas Krøyer og fortsætter:

- Især hackerangrebet ramte os hårdt. Derfor betragter vi 2020 som et finansielt tabt år. Derudover har investeringer i forbedret cybersikkerhed, øget digitalisering samt implementering af et nyt, globalt transport management system påvirket resultatet. Men vi er tilfredse med, at Leman trods alt opnår en stabil omsætning, samt at vi var fuldt operationelle ovenpå hackerangrebet allerede inden udgangen af 2020.

Kreative løsninger

Også coronakrisen påvirkede i første halvår af 2020 koncernens aktiviteter negativt. Men grundet stor agilitet og kreativitet steg aktiviteterne igen i andet halvår, og pandemien har derfor ikke haft stor indflydelse på det samlede aktivitetsniveau.

- Vores 750 kolleger har leveret en fantastisk indsats for at holde forretningen kørende, og vi har haft stort fokus på at hjælpe vores kunder. Under hackerangrebet blev speditørarbejdet udført med pen og papir, så kunden blev mindst muligt berørt. Samtidig har vi løbende udviklet nye produkter for at imødekomme de ændrede krav til transport, herunder en luftbro fra Kina og en ny ”silk-way” løsning på vejtransport fra Asien. Vi har ligeledes åbnet nye filialer i både Norge og Grønland som et led i vores fortsatte vækststrategi, siger Thomas Krøyer.

Vækststrategi fortsætter

Leman lancerede i 2020 en forretningsstrategi, som koncernen stadig pejler efter trods de skrøbelige markedsvilkår.

- Vi forventer, at markederne fortsat vil være udfordret i 2021, men vores strategi og stærke finansielle udgangspunkt danner et yderst solidt fundament. Vores ambition med strategien er skubbet lidt i tid, men er ellers uforandret. Vi vil fortsat skabe langsigtet vækst gennem bæredygtig udvikling og levering af kvalitetsprodukter. 2021 er startet rigtig positivt, blandt andet med åbningen af fem nye kontorer i Kina, og vi ser derfor optimistisk på 2021 og forventer et resultat, som afspejler både tidligere år samt vores vækstambitioner, slutter Thomas Krøyer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156