23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU-krav: Turbo på TEN-T netværket

Ifølge Europa-Parlamentet skal transportnetværket stå færdigt i 2030.

Det transeuropæiske netværk (TEN-T) skal stå færdigt i 2030.

Således lyder nu kravet fra Europa-Parlamentet, der i går onsdag aften med stort flertal vedtog en betænkning, der opfordrer EU-Kommissionen og medlemslandene til at færdiggøre hovednettet i TEN-T senest i 2030. Det skal lægge pres på aktørerne forud for en kommende revision af forordningen.

- God infrastruktur er afgørende for, at passagerer og gods kan komme hurtigt frem, og investeringer i gode forbindelser er med til at fremme den grønne omstilling, lyder det fra Marianne Vind (S), der er medlem af Transportudvalget i Europa-Parlamentet.

- Derfor skal vi have EU-Kommissionen og medlemslandene op i tempo, så hovednettet i TEN-T kan stå færdigt i 2030.

TEN-T består af ni transportkorridorer, der skal skabe et sammenhængende europæisk netværk af jernbanelinjer og -terminaler, veje, indre vandveje, skibsruter, havne og lufthavne. Arbejdet med at lukke huller i infrastrukturen, fjerne flaskehalse og sikre gnidningsfri mobilitet på tværs af grænser har stået på i mange år, men nu vil Europa-Parlamentet altså have processen op i tempo.

Derudover kræver Europa-Parlamentet også, at bæredygtighed og klimavenlige løsninger får mere plads, når TEN-T-forordningen skal revideres.

- Med kloge investeringer kan vi bruge TEN-T til at reducere transportsektorens udledninger af drivhusgasser, fortæller Marianne Vind og fortsætter:

- Vi skal opstille ladestandere langs motorvejene, opgradere jernbanerne og understøtte anvendelsen af alternative brændstoffer i blandt andet skibsfarten for at fremme en grønnere transportsektor.

I det videre arbejde med TEN-T vil Marianne Vind desuden arbejde for at få koblet Ystad Havn op på den baltisk-adriatiske transportkorridor:

- Det vil binde hele Skandinavien langt bedre sammen med Baltikum og Østeuropa, og det vil åbne dørene for mere handel, turisme og vækst i hele regionen, siger Marianne Vind.

Betænkningen blev vedtaget af Europa-Parlamentet med 657 stemmer for og 8 imod. 25 afstod fra at stemme.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web03