23948sdkhjf

Chr. Hansen har fået mere strømlinet logistik-setup

Al logistik samlet i otte globale kontrakter giver ingredienskoncernen strategiske fordele.

Før 2013 havde fødevareingrediensproducenten Chr. Hansen ikke indgået mange formelle kontrakter med logistikvirksomheder, da selskabet først og fremmest benyttede sig af lokale aftaler rundt om i verden.

Ambitionen om at effektivisere logistikkæderne fik for syv år siden Chr. Hansen til at konsolidere al logistik i otte globale strategiske aftaler, og det er den rejse, Søren Winther, chef for global logistik hos Chr. Hansen, fortæller om på Danske Speditørers logistikkonference Fremtidens Logistik 2020.

Otte store logistikpartnere

Ingredienskoncernen Chr. Hansen er i dag repræsenteret i alle verdensdele og lagre i 21 lande.

I 2013 valgte virksomheden at konsolidere en betragtelig del af den globale logistik samlet i otte globale udbud, og i dag er 85 procent af Chr. Hansens samlede indkøb med otte logistikvirksomheder, hvoraf de største er danske.

- På denne måde kunne vi gøre brug af vores størrelse i markedet. Vi bliver så stor en kunde for logistikvirksomhederne, at vi får de bedste betingelser på kvalitet, pris og service. Det giver nogle stordriftsfordele, som vi ikke havde før. Herudover får vi mulighed for at lave effektiv kvalitetsopfølgning og mulighed for at få viden om lokale markeder, siger Søren Winther, chef for global logistik hos Chr. Hansen gennem de seneste ni år.

Inden sin karriere hos Chr. Hansen arbejdede Søren Winther i 11 år for FN, hvorfra han har erfaring med etablering af store, globale løsninger.

- I 2013 kom vi fra en situation, hvor alt var decentralt. Vi havde ikke mange formelle kontrakter med logistikvirksomheder, fordi vi først og fremmest benyttede os af lokale speditører, og Chr. Hansen var en mellemstor virksomhed, der var meget lokalt forankret. Konsolideringen af logistikken har gjort, at vi har fået strategiske partnere til vores globale logistik, og på den måde har vi kunnet se mere globalt og strategisk på vores setup. Eksempelvis hvordan vi har placeret vores lagre i forhold til slutkunderne, siger Søren Winther.

Krav til speditører

På Fremtidens Logistik 2020 fortæller logistikchefen desuden mere om, hvad Chr. Hansen Holding stiller af krav til selskabets logistik- og speditionspartnere.

- Vores krav til de speditører, vi samarbejder med, er, at de skal være gode til at behandle data, de skal være en stærk spiller i den region, de opererer i, og de skal kunne indgå i kvalitetssikring på et højt niveau. Ideelt set vil vi gerne have en one-stop shop, hvor logistikleverandøren kan varetage hele processen. En samarbejdspartner, der står for hele servicepakken – inklusive lagerdelen, siger Søren Winther.

Danske Speditørers Fremtidens Logistik 2020 finder sted på tre på hinanden følgende onsdage i oktober og november – med start 21. oktober.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109