23948sdkhjf

Nøgleaktører: EU skal fremme grøn omstilling

Ny europæisk vejgodskoalition vil sætte turbo på grøn omstilling.

Europa-Kommissionen skal accelerere den grønne omstilling i vejgodstransporten, hvis det står til en helt ny koalition af nøgleaktører inden for europæisk lastbiltransport - European Clean Truck Alliance (ECTA).

De beder direkte EU-Kommissionen om at fremskynde overgangen til klimavenlige lastbiler, så det bliver muligt at nå de klimamål, der er foreslået i 2030. På lang sigt er målet for den kommende EU-klimalov, at skabe et klimaneutralt Europa i 2050.

Tiltaget hilses velkommen i EU-Kommisionen, hvor Frans Timmermans, der er kommissær med ansvar for en grøn klimaaftale i EU, udtaler

- En grøn genopretning er godt for vores helbred, vores økonomi og vores arbejdspladser. Jeg er glad for at se endnu en imponerende gruppe af virksomheder, ngo’er og borgere fra hele Europa , der samles om at  støtte målene for den grønne omstilling. European Clean Truck Alliance tilbyder medlemslandenes regeringer et konkret projekt, der vil bidrage til deres

økonomiske genopretningsplaner - nemlig en CO2-neutral lastbilpark. Med den europæiske aftale om grøn omstilling som kompas tilbyder ECTA en fremskyndet overgang til en CO2-neutral fragttransport til gavn for EU-borgernes helbred og EU-landenes økonomi, udtaler Frans Timmermans i en pressemeddelelse.

I European Clean Truck Alliance’s første erklæring "Europas mulighed for at fossilfri vejgodstransport, opfordrer ECTA Europa-Kommissionen til at prioritere skiftet til lastbiler med nulemission, for at opfylde de ambitiøse emissionsmål i den foreslåede EU-klimalov inden 2030 og opnå et kulstofneutralt Europa inden 2050.

Trucking-gigant

Et af de kommercielle selskaber, der er medstifter af ECTA, er trucking- og logistikselskabet Girteka.

Her udtaler Kristian Kaas Mortensen, der er direktør med ansvar for strategiske partnerskaber:

- I dag udgør lastbiler kun 2 pct. af alle køretøjer på vejene. Alligevel er de ansvarlige for 22 pct. af vejtransportens af CO2-emissioner i EU. Vi kan ikke opfylde Paris-aftalen uden en dekarbonisering af vejgodstransporten. Der er ingen alternativer til udskiftning af Girtekas 7.400 Euro6-lastvogne med nul-emissionslastvogne. Ved at tiltræde ECTA

er vi med til at skabe en stærk og samlet stemme for vejgodstransportens fælles mål om at køre med klimavenlige nul-emission lastbiler, siger Kristian Kaas Mortensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094