23948sdkhjf

Løkke åbnede DTL-generalforsamling

- I skaber vækst, lød det fra statsministeren til transportbranchen.

DTL havde stået på tæer og plukket fra den øverste politiske hylde, da brancheorganisationen lørdag formiddag havde tiltrukket statsminister Lars Løkke Rasmussen til at stå for den officielle åbning af DTL’s generalforsamling 2019.

DTL’s formand Martin Danielsen bød velkommen til generalforsamlingen og gav scenen videre til

Lars Løkke Rasmussen, der i sin tale blandt andet fokuserede på regeringens nyligt offentliggjorte infrastrukturplan frem mod 2030 og Kurt Beier-sagen.

- Det er gode tider, Danmark er i vækst, flere danskere er i arbejde. Men vækst betyder også mere trængsel på vejene. Trængslen koster 77 mio. timers tidsspilde og 24 mia. kr. i samfundstab om året. Vi risikerer, at væksten går i stå, hvis vi ikke udviser rettidig omhu. Det er i det lys, vi indgik infrastrukturaftalen, sagde statsministeren.

Senere på formiddagen skulle en Europa-Parlaments-debat finde sted – med en række danske EP-kandidater. Derfor lå det også Lars Løkke Rasmussen på sinde at adressere transportbranchen i en europæisk kontekst.

- En stærk dansk transportsektor er også afhængig af dygtige danske chauffører, og det har vi. I skaber vækst i Danmark. Men vi er også med i EU’s indre marked, der giver os adgang til en halv mia. borgere uden barrierer og som har skabt velstand og velfærd. Men den sikrer også, at I har adgang til den arbejdskraft, I har brug for, lød det fra statsministeren, der fortsatte:

- Desværre har vi også set, at jeres erhverv er truet af social dumping. Padborg-sagen hverken kan eller skal vi acceptere. Vi er nødt til at tage den slags problemer meget alvorligt. Vi skal undgå, at brogede kar misbruger den danske model. Selv om vi gør rigtig meget for at komme unfair konkurrence til livs, kan vi ikke gøre det alene. Derfor arbejder vi også på at få fælles europæiske regler, sagde Lars Løkke Rasmussen.

Læs meget mere fra DTL’s generalforsamling her på hjemmesiden og i den kommende udgave af Transport Tidende.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.328