23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Femern-spaden i dansk jord

Anlægsarbejdet kan begynde på denne side af bæltet.

Entreprenørerne kan inden længe putte spaden i den lollandske muld og påbegynde anlægsarbejdet til Femern Bælt-forbindelsen.

Det fortæller Transportministeriet tirsdag formiddag, der med en enig forligskreds i ryggen – bestående af V, LA, K, S, DF, RV og SF - aftalte igangsætningen af anlægsarbejdet på dansk side, efter Femern A/S 6. februar modtog den underskrevne tyske myndighedsgodkendelse til tunnelen.

Ifølge Transportministeriet forventes der dog, at der vil blive indgivet klager over godkendelsen til Forbundsforvaltningsdomstolen i Tyskland. Det vil efter alt at dømme betyde, at anlægsarbejdet ikke kan igangsættes på tysk side, før der foreligger en endelig godkendelse fra domstolen.

- Tiden er nu inde til at indlede anlægsarbejdet med tunnelen under Femern Bælt. Jeg er derfor glad for, at vi i dag har besluttet at starte anlægsarbejdet på dansk side. Det gør det nemlig muligt at undgå forsinkelser i tidsplanen, så tunnelen kan åbne i 2028, samtidig med at vi forbedrer mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte på knap 4,4 mia. kr. til projektet., siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Femern A/S vil nu indlede forhandlinger med de to entreprenørkonsortier om at starte følgende anlægsaktiviteter på dansk side: Anlæg af tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn, etablering af arbejdshavn ved Rødbyhavn, etablering af tunnelportal på Lolland, etablering af beboelses- og administrationsfaciliteter, bestilling af særligt marint udstyr samt øvrige, mindre forberedende arbejder.

Femern A/S forventer, at de første aktiviteter vil kunne starte i løbet af efteråret 2019.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142|instance-web01