23948sdkhjf

Forslag til ny havnelov til februar

Nævner dog intet om indholdet.

Regeringen fremsætter til februar forslag til en ny havnelov, som har været i støbeskeen efterhånden længe.

Det fremgår af regeringens lovkatalog for næste folketingsår ”Lovgivning – Folketingsåret 2018/2019”, som Statsministeriet offentliggjorde i forgårs – tirsdag den 2. oktober.

Den efterlader dog fortsat indholdet tilbage at ønske:

”Havnelov (Feb II). Formålet med lovforslaget er at modernisere havneloven. Lovforslaget fremsættes på baggrund af anbefalinger fra et nedsat ekspertudvalg, der blev afleveret til transport-, bygnings- og boligministeren i maj 2018”, lyder det blot.

Branchen må derfor vente i spænding til februar, hvor det konkrete lovforslag ventes.

I tråd med udvalget

Længe har der ellers været stille fra Transportministeriet angående en revision af havneloven. I september tog Ole Birk Olesen dog bladet fra munden over for Transport Tidende, hvor ministeren fortalte, at regeringens konkrete udspil til en havnelovsrevision vil ligge i tråd med ekspertudvalgets anbefalinger om at offentlige erhvervshavne reorganiseres i forskellige selskabsformer for at adskille havnens opgaver som infrastrukturforvalter med havnens øvrige kommercielle aktiviteter.

- Ekspertudvalget anbefaler blandt andet, at offentlige erhvervshavne som udgangspunkt skal organiseres i to adskilte aktieselskaber, så der fremover kommer selskabsmæssig adskillelse mellem havnens forvaltning af infrastruktur og havnens øvrige kommercielle aktiviteter. Denne opdeling af havneaktiviteter og kommercielle aktiviteter er ifølge udvalget et helt centralt led i bestræbelserne på blandt andet at sikre klare rammer for, hvilke af havnens aktiviteter der kan modtage offentlig støtte. Jeg er først og fremmest optaget af, at havneloven fremover regulerer de offentligt ejede havnes struktur og organisationsform på en måde, der sikrer fair og lige konkurrence i havnesektoren, og det er min opfattelse, at ekspertudvalgets anbefalinger understøtter det mål, siger Ole Birk Olesen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125