23948sdkhjf

25-timers p-begrænsning ulovlig?

EU-kommissær sår alvorlig tvivl om lovligheden af dansk P-begrænsning for lastbiler.

Indførelsen af den omstridte 25-timers grænse for lastvognes parkering på de statslige rastepladser langs motorvejene i Danmark har vakt opsigt i EU.

Transportkommissær Violeta Bulc har i et høfligt – men åbenlyst kritisk – brev til transportminister Ole Birk Olesen, en række anmærkninger og spørgsmål til den danske lov, der træder i kraft 1. juli 2018.

Transport Tidende har ved aktindsigt fået adgang til Violeta Bulcs brev, der er dateret 12. april.

I brevet starter Bulc med at fastslå, at EU-lovgivningen forpligter lastbilchauffører til at afholde ugentlige – eller reducerede ugentlige hvileperioder.

»Kommissionen vil gerne påpege, at chaufførernes hvileperioder er begrundet både i hensyn til trafiksikkerheden og chaufførernes sociale rettigheder. Det har den konsekvens at parkeringsmulighederne, hverken må begrænse chaufførernes sociale rettigheder eller gøre det umuligt for dem, at opfylde deres lovmæssigt bestemte forpligtelser,« skriver Violeta Bulc.

Kafkask knibe

Transportkommissæren fortsætter:

»Selv om den nye lov adresserer lastbiler, så vil den 25-timers parkeringsbegrænsning, der er tanken i Danmark, direkte ramme chaufførerne. En maksimal øvre grænse på kun 25 timer, betyder at chaufførerne kun vil være i stand til at gennemføre det kortest mulige reducerede weekendhvil (24-25 timer). Chaufførerne vil også være ude af stand til at parkere under det fulde weekendhvil på minimum 45 timer, uden at de bliver nødt til at flytte lastvognen under hvileperioden, hvilket er ulovligt (i forhold til køre- og hviletidsreglerne /red.)«

I brevet fastslår Violeta Bulc, at et medlemsland ikke bør introducere en ”de facto-reduktion” af det reducerede weekendhvil til maksimalt 24-25 timer.

»En medlemsstat bør ikke placere chaufførerne i en situation, hvor de tvinges til at overtræde reglerne om det regulære weekendhvil (minimum 45-timer), fordi de skal flytte deres lastbiler efter 25 timer.«

Illegal forfordeling?

Violeta Bulc er også kritisk over for den nye danske p-begrænsning, som hun vurderer forfordeler chauffører fra andre EU-lande, fordi 25-timers grænsen reelt rammer udenlandske lastvognschauffører hårdere end deres danske kolleger, der i langt de fleste tilfælde kan afholde weekendhvilet i hjemmet.

»Dermed kan den danske P-begrænsning udgøre en begrænsning af den frie bevægelighed for serviceydelser i det indre marked (Regulativerne (EU) 1072/2009 og (EU) 1073/2009).«

Svar udbedes?

Brevet fra transportkommissær Violeta Bulc slutter med en ”invitation ” til at reflektere over hvor i Danmark lastvognschauffører skal parkere under deres reducerede weekendhvil (ud over 25 timer) og det regulære weekendhvil (minimum 45 timer) – både på offentlige og privatejede rastepladser, når de ikke længere kan anvende de statslige rastepladser, der er omfattet af den nye 25-timers p-begrænsning.

»Jeg vil sætte pris på Deres svar på, hvordan disse alternative parkeringspladser er, sammenlignet med de eksisterende faciliteter, og i hvilket omfang de opfylder efterspørgslen.«

Dermed lægger den politiske chef for DG-Move sig tæt op af den kritik, som  Danske Speditører har fremført af den nye 25-timers grænse for lastvognsparkering på rastepladserne langs motorvejene.

Det fremgår af et følgebrev til aktindsigten i Violeta Bulcs brev, at transportminister Ole Birk Olesen endnu ikke har svaret på brevet fra Bruxelles.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094