23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Deputation til Christiansborg

ITD og busvognmænd i deputation om udstationeringsdirektivet

ITD og Danske Busvognmænd var onsdag den 25. oktober 2017 i deputation for Folketingets Transport-, Erhvervs og Beskæftigelsesudvalg for at fremlægge synspunkter vedrørende EU-Kommissionens forslag i vejpakken om at anvende udstationeringsdirektivet på vejtransport.

ITD og Danske Busvognmænd er imod EU-Kommissionens forslag om at betragte eksportchauffører som udstationerede, og derfor var de to brancheorganisationer i deputation onsdag den 25. oktober for medlemmerne af Folketingets Transport-, Erhvervs og Beskæftigelsesudvalg.

- Eksportchauffører er ikke udstationerede arbejdstagere, og international grænseoverskridende transport bør ikke anses som udstationering. Kommissionens forslag vil være en meget stor administrativ byrde for såvel virksomheder som myndigheder – og det vil være nærmest umuligt for myndighederne at kontrollere og håndhæve sådanne regler. Det budskab videregav ITD og Danske Busvognmænd til politikerne, siger Karen Roiy, public affairs chef i ITD.

Sektormodel

ITD og Danske Busvognmænd er positive over for en sektorspecifik model for udstationeringsdirektivet, som udelukkende finder anvendelse på al national transport/cabotage – det vil sige transport, hvor påstigning/læsning og afstigning/losning er beliggende i samme land (samt - for vejgodstransporten - kombineret transport, hvor læsse- eller lossested på vejstrækningen er beliggende i samme land som lastehavn/indladningsbanegård eller lossehavn/udladningsbanegård).

ITD og Danske Busvognmænd mener, at den danske transportsektor står stærkest med afsæt i fælles europæiske regler, fordi det vil skabe lige konkurrencevilkår for alle virksomheder i hele EU.

- Vi har brug for fælles EU-regler for transporterhvervet, som ikke begrænser den grænseoverskridende transport i det indre marked, men som i stedet øger grundlaget for vækst i EU og stiller os stærkt i såvel den internationale og nationale konkurrence. Det kræver klare, entydige og håndterbare EU-regler, og det mener vi, at vores forslag til en sektorspecifik model for udstationering vil sikre, siger Karen Roiy.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063