23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DSV gik frem i 2015

Årsregnskab: UTI-integration vil koste 1,5 milliarder.

DSV-aktien er som bekendt blandt de danske aktier, der er fået tæv på Fondsbørsen i de seneste dage. Årsagen er først og fremmest usikkerhed på de globale aktiemarkeder, hvor skuffende jobtal i USA og en svag vækstudvikling i kinesisk økonomi nævnes som hovedårsager sammen med de lave råoliepriser.

Men med offentliggørelsen af DSV A/S årsregnskab er udviklingen vendt og aktien er steget med 5,5 procent her til formiddag.

Nettoomsætningen blev forbedret fra 48,6 milliarder kroner i 2014 til knap 50,9 milliarder kroner i 2015. Fremgangen tabte dog pusten i fjerde kvartal, der kun endte en anelse over niveauet i fjerde kvartal 2014.

Driftsresultatet før særlige poster nåede over tre milliarder kroner, med 2,6 mia. kr. i 2014.

Det justerede resultat endte på 2,2 milliarder kroner mod 1,8 mia. kr. året før.

- 2015 var et godt år for DSV. Vi vandt markedsandele inden for alle forretningsområder og realiserede stærk vækst i indtjening og pengestrømme. Det var først og fremmest Air & Sea divisionen, der drev væksten i indtjeningen, mens Road divisionen også leverede et godt comeback. 2015 blev året, hvor vi eksekverede på vores strategi om vækst via opkøb, og i januar 2016 blev købet af UTi Worldwide Inc. endeligt godkendt. Nu forestår et stort arbejde med at integrere to globale logistikvirksomheder og løfte indtjeningen i UTi , udtaler administrerende direktør Jens Bjørn Andersen i en pressemeddelelse i forbindelse med årsrapporten.

Fjerde kvartal

Driften i Air & Sea-divisionen nåede op på et resultat før særlige poster på godt 1,9 mia. kroner (1,5 mia. kr. i 2014). Road bevægede sig også i den rigtige retning i 2015 med et driftsresultat før særlige poster på godt 900 mio. kroner (837 mio. kr.)

Solutions-divisionen gik tilbage fra 274 mio. kroner i 2014 til 242 mio. kroner i 2015.

Faldende fragtrater påvirkede nettoomsætningen i Air & Sea negativt i fjerde kvartal, hvor Road formåede at hente en organisk vækst på 3,9 procent. Solutions lå omsætningsmæssigt omtrent på niveau med fjerde kvartal 2014.

Vækst i fragtmængderne i kvartalet udgjorde 6% for luftfragt, 1% for søfragt, 6% for Road og 7% for Solutions.

Bruttofortjenesten steg med 8,2% til 2.830 millioner kroner i fjerde kvartal 2015 mod 2.615 millioner kroner i samme periode sidste år. Air & Sea realiserede 9,0% organisk vækst og blev positivt påvirket af stigende volumen og højere bruttofortjeneste pr. forsendelse. Road realiserede 4,1% organisk vækst i bruttofortjenesten mens Solutions trods vækst i ordrelinjerne realiserede en bruttofortjeneste på niveau med samme periode året før.    

Resultat af primær drift før særlige poster udgjorde 749 millioner kroner mod 649 millioner kroner i samme periode sidste år. Den organiske vækst udgjorde 10,1%. Både Air & Sea og Road realiserede vækst i indtjeningen mens Solutions realiserede et fald.

Forventninger til 2016

Resultat af primær drift før særlige poster forventes at ligge i niveauet 3.100-3.500 millioner kroner.

Finansielle omkostninger, netto forventes at ligge i niveauet 450 millioner kroner.

Koncernens effektive skattesats forventes at ligge i niveauet 25%.

UTi-integration

I forbindelse med integrationen af UTi Worldwide Inc. forventes integrationsomkostninger i niveauet 1.500 millioner kroner. Integrationsomkostningerne forventes udgiftsført i 2016 og 2017 og vil blive ført som særlige poster i resultatopgørelsen.

Som følge af integrationen af UTi guides der ikke på forventninger til bruttofortjeneste og frie pengestrømme i 2016.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02