Containerrederiet Maersk Line blev som ventet hårdt ramt af de faldende fragtrater. Nettoomsætningen dykkede med godt 13 procent til 23,7 mia. USD. Fragtraterne faldt med gennemsnitligt 16 procent i løbet af 2015. Kun en lille fremgang i volumenerne på 0,8 procent har afbødet ratefaldet en anelse.
A.P. Møller-Mærsk angiver faldende bunkeromkostninger – der er givet videre til kunderne – og forværrede markedsforhold, som årsagen til ratefaldet. Alle Maersk Lines oversøiske containerruter er ramt af faldet – bortset trafikkerne til Nordamerika. Værst ramt er Asien-Europa-trafikken.
Rederiet har i løbet af 2015 tilpasset rutenetværket og fremskyndet rationaliseringsprogrammer.
Driftsresultatet faldt fra 2,3 mia. USD i 2014 til 1,3 mia. USD i 2015.
Damco i plus
Logistik-selskabet Damco nåede endeligt i plus med et resultat på 19 mio. USD (- 293 mio. USD i 2014). Omsætningen faldt dog en smule til 2,7 mia. USD.
Milliardnedskrivning
De faldende råoliepriser har ramt A.P. Møller-Mærsks olieforretning så hårdt, at koncernen har måttet nedskrive værdien med svimlende 17 milliarder kroner.