23948sdkhjf

”Tunge kræfter” advarer mod ensidigt fokus på el- og brint

Åbent brev - Fælles erklæring fra store industrisektorer opfordrer til grøn metodefrihed.

CO2-forordningen for tunge køretøjer bør anerkende dekarboniseringspotentialet i bæredygtige og vedvarende brændstoffer.

Det skriver en række sværvægtere i europæisk erhvervsliv i et åbent brev til EU-Kommissionen:

»Som repræsentanter for europæisk industri, herunder brændstof- og billeverandører, køretøjsproducenter, forhandlere, reparatører og transportoperatører, ser vi meget frem til Europa-Kommissionens forslag om revision af CO2-forordningen for tunge køretøjer (HDV'er).

Heavy-Duty transport er af afgørende betydning for det indre markeds funktion, og en passende lovgivningsramme bør støtte udvikling af rene køretøjer, der anvender forskellige teknologier og brændstoffer. Dekarbonisering er en forestående udfordring, og alle løsninger, der kan have en hurtig effekt, bør tages i brug.

Bæredygtige og vedvarende brændstoffer kan fremskynde processen og bidrage til at opnå "Fit for 55" og de fulde dekarboniseringsmål inden for vejtransport. Underskriverne af dette brev glæder sig over revisionen af CO2-standarderne for HDV'er i overensstemmelse med "Fit for 55"-målene og mener, at en anerkendelse af alle CO2-emissionsreduktionsveje i hele værdikæden er afgørende. Transportoperatører og køretøjsfabrikanter skal opfordres til at overveje de renere brændstofalternativer til fossile brændstoffer, som er umiddelbart tilgængelige i dag,

herunder flydende og gasformige, vedvarende samt syntetiske brændstoffer.

Det er, afhængigt af anvendelsen, nødvendigt med en mangfoldig teknologi, således at alle teknologier, herunder elektrificering/hybridisering, brint og bæredygtige og vedvarende brændstoffer, kan spille en rolle.

Undertegnede organisationer anbefaler at overveje brugen af bæredygtige og vedvarende brændstoffer til at overholde CO2-forordningen for HDV'er. At medtage en sådan bestemmelse i forordningen vil støtte EU's Green Deal-mål og fremskynde dekarboniseringen af den kommercielle del af transportsektoren.«

/Smir

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141