23948sdkhjf

Geodis understøtter sejl-drevet fremtid

Den franske koncern udpeget som shippingagent for Zéphyr & Borée.

Gennem sit datterselskab Sealogis bliver den franske logistikkoncern Geodis shippingagent for rederiet Zéphyr & Borées aktiviteter i Frankrig.

Geodis har underskrevet en partnerskabsaftale med Zéphyr & Borée, en fransk startup inden for lav-kulstof søtransport med speciale i design af sejldrevne fragtskibe.

Som agent vil Sealogis være ansvarlig for præsentation, promovering og markedsføring af Zéphyr & Borées ydelser til deres kundekreds af afsendere og speditører. For at levere en fuldstændig sammenhængende service vil Sealogis sikre, at landbaserede løsninger med lavt kulstofindhold foreslås, når det er muligt, for al før- og eftertransport i forbindelse med Zéphyr & Borées maritime service.

Rederiet med base i Lorient i Bretagne har specialiseret sig i at indrette lavemissionsskibe. Virksomheden designer handelsskibe udstyret med sejl og bruger alternative brændstoffer frem for fossile brændstoffer. I henhold til en aftale med AUTF (den franske godstransportbrugerforening) vil Zéphyr & Borée lancere en containerfragttjeneste, der driver transatlantiske ruter, med start i 2025.

De vinddrevne fartøjer vil operere en ugentlig rute mellem Le Havre, Antwerpen og USA's østkyst, sammen med en tilsvarende service, der sejler fra havne i Middelhavet. Denne teknologiske innovation vil gøre det muligt at halvere CO2-emissionerne og samtidig garantere en transittid, der er konkurrencedygtig i forhold til traditionelle fragtskibe, lyder det fra selskabet.

Eric Martin Neuville, Executive Vice President, Global Freight Forwarding hos Geodis:

- Denne forpligtelse til Zéphyr & Borée demonstrerer klart Geodis’ ønske om at støtte dekarboniseringen af søtransport for klimaets skyld. Transport af gods via vinddrevne fragtskibe er et innovativt projekt, som Geodis vil foreslå sine kunder for at støtte dem i deres bæredygtighedsambitioner.

Amaury Bolvin, administrerende direktør for Zéphyr & Borée:

- At opnå den nødvendige energiomstilling inden for søtransport vil kræve brug af vinddrift som tidligere. Lanceringen af denne transatlantiske rute vil demonstrere dette, og vi tror på, at det vil være starten på en større omstilling.

/anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141