23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sten og grus i skammekrogen?

Også usikkerhed om fremtiden for tørbulk terminalen på Prøvestenen.

Brugerne af tørbulk-terminalen på Prøvestenen i Københavns Havn, kan ikke få lov til at forlænge deres kontrakter. Udlejeren By- og Havn vil ikke binde sig længere frem i tiden end til 2035.

Det skriver ing.dk

Bygge- og anlægsboomet i København har krævet enorme mængder sten og grus. Råstoffer, som i stigende omfang må importeres fra især Norge. Det skyldes, at råstofferne i form af sand, sten og grus, er ved at være brugt op.

Men importen er under pres.

Forleden kom det frem, at Odense Havn har opsagt råstof-virksomheden Stema Shippings lejemål, fordi pladsen skulle bruges til udskibning af havvindmølledele. Halvdelen af det areal, der anvendes til grus og sten skal være rømmet allerede inden udgangen af marts i år.

Den resterende del af lejemålet skal være ryddet i 2028.

På Københavns Havn er lejerne på Prøvestenen ikke blevet opsagt. Men By og Havns praksis med kun at ville forlænge lejekontrakterne indtil 2035 skaber usikkerhed om fremtiden. Lukker By- og Havn reelt tørbulk havnen på Prøvestenen, så sand, sten og grus til anlægsprojekter i Hovedstaden skulle køres ind på lastbiler, i stedet for at sejle.

Det vil ikke bare gøre importen af råstofferne dyrere.

Det vil også øge trængslen i København og omegn.   /Smir

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141